Komend weekeinde gaat de zomertijd in




Zomertijd
Datum: zondag 31 maart 2024
Land / gebied: West-Europa



Twee keer per jaar verzetten we de klok. In het najaar een uur achteruit, in het voorjaar een uur vooruit. Wanneer gaat de zomertijd in 2024 in?
Waarom gaat de klok eigenlijk een uur vooruit? Wat levert het ons op? En wat doet de rest van de wereld?

Wanneer gaat de zomertijd in?
De zomertijd gaat in de nacht van zaterdag 30 en zondag 31 maart 2024 in. De klok gaat dan een uur vooruit, van 02.00 uur naar 03.00 uur. Hierdoor is het 's ochtends iets langer donker en 's avonds langer licht. Ieder jaar gaat de zomertijd in op de laatste zondag van maart en wordt deze weer teruggedraaid op de laatste zondag van oktober.
Op in 27 oktober 2024 gaat de wintertijd weer in. Dat is eigenlijk de standaardtijd, want de wintertijd is de ‘echte’ tijd.

Waarom gaat de klok een uurtje vooruit?
De zomertijd is officieel in 1977 in Nederland ingevoerd. In 1996 is de zomertijd ook een afspraak van de Europese Unie geworden. We zijn ermee begonnen zodat het daglicht beter overeenkomt met de periode waarin de meeste mensen overdag wakker zijn. Daarbij was ook bedacht dat we ermee konden bezuinigen op verlichting.



De zomer- en wintertijd zijn al langer een punt van discussie. In 2018 stelde de Europese Commissie voor om te stoppen met het verzetten van de klok, maar dat voorstel is er (nog) niet doorheen gekomen. Ondertussen mogen de EU-lidstaten zelf bepalen of ze het ritueel willen afschaffen en welke tijd ze als standaardtijd willen hanteren. Doordat dit tot onlogische tijdsverschillen in Europa kan leiden, verzetten veel landen nog altijd ‘gewoon’ ieder halfjaar de klok

Welke landen hebben zomertijd?
Nee, niet ieder land doet mee met de zomertijd. Ongeveer zeventig landen in de wereld verzetten halfjaarlijks de klok. Daar valt heel Europa onder, behalve Armenië, Azerbeidzjan, Georgië, IJsland, Rusland, Turkije en Wit-Rusland. Ook zijn er landen, bijvoorbeeld Australië en de Verenigde Staten, die in sommige delen van het land de tijd verzetten. Niet ieder deel van het land doet dus mee, wat weer voor tijdsverschil binnen het land zorgt.

Zomertijd: gaat de klok vooruit of achteruit?
Om niet te vergeten of de klok voor- of achteruit moet in maart of oktober, helpen de volgende ezelsbruggetjes. In het voorjaar gaat de klok vooruit en in de winter, als het de temperaturen achteruit gaan, gaat de klok achteruit. In de fall (herfst) valt de klok achteruit en in de spring (voorjaar) springt de klok vooruit.

Voordelen van de zomertijd
Naast dat de dagen langer zijn, kan je lichaam vanaf maart weer vitamine D opnemen uit de zon. Van maart t/m september staat de zon hier hoog genoeg voor. In de andere maanden staat de zon te laag. Tijdens deze maanden moet je gebruik maken van je opslag vitamine D die je aanmaakt in de andere maanden. Als je te weinig in de zon bent in de maanden maart t/m september heb je een grotere kans op een tekort aan vitamine D. Ga minimaal 15 minuten per dag overdag naar buiten met ontblote handen en gezicht. Zo bouw je een goede opslag van vitamine D op. Als je een tekort hebt aan vitamine D voel jij je onder andere vermoeid en lusteloos. Maar smeer je wel goed in met zonnebrand als dat nodig is. Een ander groot voordeel is dat je door de zomertijd weer vroeger kunt gaan hardlopen of buiten sporten in het zonlicht! Hiervan krijg je ook meer energie.

Tips om minder last te hebben van de wisseling van de wintertijd naar de zomertijd
Sommige mensen hebben bij de start van de zomertijd het gevoel dat ze een jetlag hebben. Je kunt een aantal dingen doen om de kans hierop te verkleinen.

  • Slaap bij het overgaan van de winter- naar zomertijd evenveel uren zoals je normaal doet.
    Doordat de nacht een uurtje korter is slaap je minder als je op hetzelfde tijdstip als normaal gaat slapen en opstaat. Blijf daarom een uurtje langer liggen. Beperk dit tot een uur of 1,5 uur. Als je te lang blijft liggen kan je juist slaperig worden.
  • Ga de eerste paar dagen na het wisselen van de wintertijd naar de zomertijd iets eerder naar bed. Als je veel last hebt van de wisseling kan dit helpen. Ga eerst een uur eerder naar bed en beperk de tijd dat je eerder naar bed gaat elke dag iets meer. Zo raak je langzaam gewend aan de zomertijd.
  • Gebruik een speciale lichtlamp.
    Een wake up lamp helpt je om natuurlijker op te staan.
  • Ga, nadat je opstaat, in de zon zitten.
    Als je in het donker blijft zitten raak je vermoeid, omdat je hierdoor het slaaphormoon melatonine aanmaakt.