Joop Kollenburg stopt met voetballen
na actieve carriere van 47 jaar

Joop Kollenburg speelde zijn laatste voetbalwedstrijd en stopt met voetballen na een
lange meer dan vier decennia omvattende carriere

Afgelopen zondag speelde Joop Kollenburg zijn laatste officiele competitiewedstrijd en hangt na 47 jaar in het oranje/wit te hebben gespeeld zijn voetbalschoenen aan de wilgen.
Het werd een afscheid met alles erop en eraan, zelfs inclusief de spierblessure, die Joop in de nadagen van zijn voetbalcarriere vaak parten speelde.
Na de wedstrijd, voor het grote afscheidsfeest, werd Joop in het zonnetje gezet (hopelijk had hij de nivea paraat). Het "3e" bood hem een fotoboek aan en zijn zoon Hidde namens de familie en vrienden een ingelijst Alem-shirt. En voordat het afscheidfeest kon losbarsten werd hij door voorzitter Tonny van Lent namens het bestuur benoemd als lid van verdienste van VV Alem.

Beste Joop, Vandaag was je laatste voetbalwedstrijd voor VV Alem. Op zich niet zo bijzonder, want voor iedereen komt eens het moment dat het genoeg is geweest.

Wat wel bijzonder is, is dat jij maar liefst 47 jaar voor onze club hebt gevoetbald! Als zoon van ‘Toon de Post’ kwam je als jong ‘menneke’ vanuit Velddriel in Alem voetballen. Jouw vader was een echte Alemer en hij wilde jou behoeden voor die ‘schuppers’ in Velddriel.

De keuze voor onze club bleek een goede te zijn. Bij de junioren werd al snel duidelijk dat je talent had. In het B-elftal, waarmee je regelmatig kampioen werd, speelde je o.a. samen met Harry Brekelmans, Bert van Kessel, Peter en Willy van Lent en Mari Leerintveld , later ook vaak teamgenoten in het 1e elftal.

Met de komst van Ton de Wit naar Alem kwam je al snel bij hem in beeld, en in het seizoen 1981-1982 werd je als 17 jarige definitief overgeheveld naar het 1 e elftal. En je viel met je neus in de boter, want dat seizoen werd het meest succesvolle ooit in de geschiedenis van VV Alem; het 1 e elftal werd kampioen in de 1 e klasse en promoveerde naar de 4e klasse KNVB en won ook nog eens de Toon Schröder beker. Op maandagochtend na de bekerfinale stond er een mooi verslag in het Brabants Dagblad, en wie stond er prominent op de actiefoto: Jopie Kollenburg!
Vanaf dat seizoen was je definitief doorgedrongen tot het 1e elftal.

Aanvankelijk speelde je als verdediger, maar al snel werd je overgeheveld naar de voorhoede. Je had een hard schot en speelde het liefst op techniek, waarbij je vooral vermeed om veel te lopen. Deze tactiek heb je tot de dag van vandaag volgehouden. Wat je ook altijd volgehouden hebt is de pot Nivea, waarmee je je vóór de wedstrijd, in de rust en na de wedstrijd insmeerde. In het eerste heb je een mooie tijd gehad, veel trainers meegemaakt, veel gewonnen en veel gescoord.

Na je carrière in het eerste ging je in het vierde elftal voetballen, daarin speelde veel oud 1 e elftal spelers en je had het daar geweldig naar je zin, want hier kon je je favoriete spel spelen. Het balletje rondtikken, weinig lopen en doelpunten maken!
Dat wilde je de laatste jaren ook doen, maar helaas lieten de veel jongere tegenstanders dat niet toe, daarom verminderde jouw plezier in het spelletje wel.

Joop, na een unieke carrière van 47 jaar als actief voetballer van VV Alem ga je dan toch echt stoppen. (Of moet ik zeggen 23 ½ jaar, want je was bijna de helft van je voetballoopbaan op vakantie!). Maar alle gekheid op een stokje: je bent altijd een sportieve, zeer gewaardeerde speler geweest. Je had écht plezier in het voetballen en dat straalde je ook uit. Volgens mij ben je nooit geschorst geweest, op zich is dat al uniek. Hierdoor ben je ook een ware ambassadeur voor onze club geweest. Daarnaast ben je al jaren mede hoofdsponsor van VV Alem en heb je in het verleden ook ons vrouwenteam gesponsord. Beste Joop, door deze unieke prestatie heeft het bestuur besloten om jou te benoemen tot ‘lid van verdienste’ van VV Alem.

Daar hoort een mooie herinnering bij die ik je nu graag wil overhandigen.

We willen Joop bedanken voor zijn indrukwekkende voetbalcarriere bij VV Alem. We zullen Joop missen op het veld, maar zijn er zeker van dat hij verbonden blijft met de club en dat we hem nog vaak zullen zien bij wedstrijden en alle activiteiten van VV Alem.

Kijk hier voor de foto's van de laatste wedstrijd en afscheidsfeest van Joop Kollenburg

Foto's 2023   © v.v. Alem - Piet van Boxtel