Pak sneeuw en extreme vorst gunstig voor amateurvelden?

‘Al het ongedierte en onkruid vriest kapot!’

Is de grasmat van de voetbalclub net om door een ringetje te halen, valt er een dik pak sneeuw op en gaat het tot overmaat van ramp snoeihard vriezen. Daar gaat het mooie veld. Of toch niet? De grasmeester, Erwin Braspenning is expert en weet precies wat de amateurclubs in de regio moeten doen. En vooral: laten.

Het veld maaien is wat Braspenning van het Zundertse HUBRA Fieldmanagement het liefste doet. Voorlopig kan hij die kunsten even niet showen. Extreme vorst of extreme droogte? Volgens Braspenning is het vooral wennen en zoeken naar de beste oplossingen. ,,Het weer wordt steeds extremer. In de zomer hadden we te maken met de droogte. Nu hebben we juist te maken met de extreme kou. Het goed onderhouden van grasvelden is gewoon een kunst.”

Besneeuwde velden VV Alem

Er wordt al bijzonder weinig gevoetbald door de coronacrisis, nu hebben ook de extreme vrieskou en een dik pak sneeuw het amateurvoetbal geteisterd. Wat moeten de clubs in de regio met hun velden doen? ,,Laat de velden nu lekker rusten. Blijf er echt vanaf”, is Braspenning klip en klaar. ,,Er zijn nu door de lockdown toch geen wedstrijden, dus het heeft nu ook geen meerwaarde om er werk van te maken. De kans is groot dat je de grassprieten gaat beschadigen. Dan blijft er weinig van het veld over en heb je daar in de lente en zomer echt last van. Wanneer de sneeuw rustig kan smelten, zullen de velden er vrij weinig onder lijden.”

Toch zitten er ook voordelen aan deze extreme winterkou. ,,Eigenlijk is dit allemaal niet zo verkeerd”, vertelt de vakman. ,,De sneeuw heeft als een soort van dekentje voor het veld gewerkt. De velden zijn nu nog vrij zacht. Als het eerst had gevroren met daarna een stevig pak sneeuw erbovenop, had het veld meer te lijden gehad. De kwade bacteriën, ongedierte en onkruid kunnen nu goed kapotvriezen. Daar is deze vorst juist heel goed voor. Goede vorst hoort er voor de natuur gewoon bij, dus ook voor de grasvelden.”

Foto's © 2021 VV Alem - Piet van Boxtel

Tekst © 2021 Brabants Dagblad