We blijven op een verantwoorde manier voetballen

De maatregelen om het aantal coronabesmettingen te laten afnemen blijven elkaar opvolgen. Zoals vrijdag al gecommuniceerd heeft het besluit om alle sportlocaties om 17.00 uur te sluiten een enorme impact op het voetbal. Onze gedachte was en is nog steeds: Voetballen (bewegen) is en kan gezond. We willen er daarom alles aan doen om zoveel mogelijk te blijven voetballen in competitieverband, mits dit medisch verantwoord is want als er niet voldoende getraind kan worden, dan levert het spelen van (alleen) wedstrijden vroeg of laat blessures op. Verder moeten we ook rekening houden met een ordentelijk competitieverloop én de extra druk op de verenigingen. Want we begrijpen goed dat het openhouden van de club veel van jullie vrijwilligers vraagt.

Het bovenstaande heeft ons voor komend weekend (4/5 december) tot het volgende besluit gebracht:

Verschil Categorie A en B
De huidige situatie vraagt om verschillende scenario’s voor de competities. Want we moeten in beweging blijven, zowel voor onze gezondheid als ook om het verenigingsleven in stand te houden.

We maken een onderscheid tussen categorie A en B omdat in de categorie A het belang van een goed competitieverloop essentieel is om uiteindelijk tot promotie/degradatie te kunnen komen. In de categorie B vinden we het belangrijk dat pupillen, junioren en senioren hun wedstrijden kunnen blijven spelen, zeker nu de trainingsmogelijkheden beperkt zijn.

Besluit categorie A: (met uitzondering van de Eredivisie en de beloften vrouwen)
Komend weekend, 4 en 5 december, vervalt het reguliere competitieprogramma bij de jeugd en senioren. Daarentegen zien wij graag dat zoveel mogelijk van de inhaalwedstrijden gespeeld gaan worden om de verschillen in het aantal gespeelde wedstrijden te verkleinen. Hierbij doen we dus een beroep op die clubs die de afgelopen periode al een achterstand in aantal gespeelde wedstrijden hebben opgelopen, om in deze bijzondere periode toch een wedstrijd te spelen. Mocht jouw vereniging van mening zijn dat het niet verantwoord is om deze week met beperkte trainingsmogelijkheden af te sluiten met een inhaalwedstrijd, geef dit dan zo snel mogelijk door via KNVB Contact. Dit geeft ons de mogelijkheid om mogelijk een andere wedstrijdcombinatie in te plannen. Het uiterste moment om een wedstrijd af te zeggen is donderdag 2 december 16.00 uur.

De doordeweekse wedstrijden worden uit het programma gehaald.

Besluit categorie B:
In de categorie B handhaven we dit weekend, 4/5 december, het reguliere programma voor jeugd en senioren. Uiteraard denken we mee met teams of verenigingen die niet willen voetballen. Afhankelijk van de uitkomsten van het debat van de Tweede Kamer, nemen we een besluit over het programma van 11/12 december en 18/19 december. Vanuit de combinatie van (on)mogelijkheid van trainen en het medisch advies hoe verantwoord het per leeftijd is om zonder training een wedstrijd te spelen, zullen we de keuze maken om wel of geen wedstrijden te plannen. Mochten er problemen in de bezetting van wedstrijden ontstaan, doordat een categorie A team nu thuis speelt in plaats van uit dan gaat de wedstrijd van de categorie A voor de categorie B.

De doordeweekse wedstrijden worden uit het programma gehaald.

Wat valt er onder categorie A of B?

Voor het seizoen 2021/’22 geldt voor de categorie A de volgende indeling:
  1. Mannen veldvoetbal standaard Tweede Divisie tot en met de vijfde klasse.
  2. Mannen veldvoetbal reserve Hoofdklasse tot en met de reserve derde klasse.
  3. Mannen veldvoetbal O23 competitie (divisies).
  4. Vrouwen veldvoetbal Eredivisie vrouwen, beloften tot en met de derde klasse.
  5. JO13 t/m JO19 Divisie 1 tot en met de Hoofdklasse.

- Teams die in het seizoen 2021/’22 in de overige klassen (inclusief 7 tegen 7 senioren) spelen behoren tot de categorie B.

Resterend verloop competitie tot Kerst

Afhankelijk van de besluitvorming in de Tweede Kamer deze week, nemen we een besluit over het doorgaan van de competitie op 11/12 december en 18/19 december. Op basis van de mogelijkheden om te trainen, wellicht na het debat toch tot een later tijdstip dan 17.00 uur, maken we de keuze om competities stil te zetten, inhaalwedstrijden te faciliteren of een regulier programma te organiseren.

Kijk hier voor de meest gestelde vragen: FAQ: veelgestelde vragen over coronavirus en sport - NOCNSF

Met sportieve groet,
KONINKLIJKE NEDERLANDSE VOETBALBOND