16-10-2011 Jan van Arckel 2 - Alem 2 3 - 3

Jan van Arckel 2 - Alem 2   3-3    (2-3)

Alem steelt punt na tactisch kat-en-muis spel

Na het succes in de beker, de moeizame competitie start, de glorieuze overwinning op Buren en het gestolen punt uit Hedel, hoopt Alem II toch minstens een punt te pakken tegen de tegenstander van vandaag: Jan van Arckel 2.

De scheidsrechter, welke gelijkenissen vertoonde met de Baron van Bassie en Adriaan, was toevallig een goede bekende van de thuisclub. Hij was namelijk ook de plaatselijke circusdirecteur.
Na de toss verloren te hebben, kwam Alem II goed uit de startblokken. Het eerste wapenfeit was echter voor de Jantjes. Middels een toegekende strafschop namen zij de voorsprong. Hieraan ging een forse charge van Chris van Oers vooraf. (Later zou hij hier over zeggen: 'Agge mar enorm slecht speult, dan mudde mee ut Urste mee')

De perspectieven leken slechter te worden door de hamstringblessure van Jelle, maar coach Schreuders bleek een waar genie te zijn en bracht Martijn de Mos binnen de lijnen en liet Jannick een positie zakken. Beiden speelden puik.

Maar alsof dit nooit plaats had gevonden speelde Alem II frivool verder. Met heuse: driehoekjes, vierkantjes, en zelfs een enkel pentagram! De circusdirecteur leek goede zin te hebben en kende ook Alem een strafschop toe. Na een charge op Jorn (bekend van de hits 'Jorn in the USA', 'Jorn to be alive', 'Jorn on the bayou', et cetera.) schoot Alex onberispelijk raak en tekende zo voor de gelijkmaker. Want dat was het.

De gastheren waren erg van slag door deze gelijkmaker, en zodoende nam Alem het heft in handen. Door een slimme steekpass van Danny Werner wist Thomas dwars door de verdediging heen te snellen, de doelman te omspelen en de eerste voorsprong voor Alem in deze wedstrijd was een feit. Blijdschap alom, en beteuterde gezichten aan Ammerzodense zijde.
Thomas en Danny zouden Danny en Thomas niet zijn als zij niet nog eens van zich lieten horen. Zij herhaalden dit huzarenstukje namelijk door vliegensvlug naar de 1-3 te counteren.

Hierna kwam Ammerzoden wat beter in de wedstrijd en moest Joost enkele keren redding brengen, zelfs een 1-op-1 situatie wist hij in de kiem te smoren en in zijn voordeel te beslechten. Ook de nodige spreekkoren vielen Joost ten deel, doelend op zijn vertrek uit Ammerzoden. Hij liet zich echter niet van de wijs brengen en bleef zowel koelbloedig als professioneel.
Helaas moest Alem II uit een prima genomen vrije trap alsnog capituleren. Ruststand 2-3.

De tweede helft werd in tegenstelling tot de eerste helft op het hoofdveld gespeeld, zodat Alem II 90 minuten lang de zon in het gelaat kreeg en Ammerzoden minimaal hinder ondervond van de belabberde ondergrond (in vakjargon; knollentuin) welke het strijdtoneel vormde. Dit tot vreugde van velen.

De tweede helft leek erg op die van vorige week; eenrichtingsverkeer naar het Alemse doel. De druk op de verdediging werd alsmaar groter en af en toe werd noodgedwongen de botte bijtel gehanteerd.
Jan van Arckel toonde zich uiterst sportief door de bal uit te spelen voor een Alemse blessurebehandeling, waar ook op doel geschoten had kunnen worden. Bravo!

Welbeschouwd kon de tegentreffer niet uitblijven en na weer een vakkundig binnen gewerkte vrije trap was de 3-3 een feit. Een pegel van jewelste. Hierna werd het niet makkelijker en was het een kwestie van tegenhouden. Tim Hanegraaf, liet zijn natuurlijke afkeer tegen welke vorm van autoriteit dan ook blijken door een stopsignaal in de wind te slaan en verder te gaan met het voetbalspel. Dit kwam hem op een schorsing voor bepaalde tijd te staan, vijf minuten welgeteld.

Alem besloot toch nog een keer gevaarlijk te worden, door een aanval via Alex en Jorn bekwaam af te ronden. De immer oplettende leidsman was helaas opgevallen dat een der oranjehemden zich schuldig had bevonden aan een overtreding. Anton adviseerde de scheids om snel af te fluiten, voordat Alem er met de winst vandoor zou gaan en mocht hiervoor 5 minuten op de nog warme zetel van Tim plaatsnemen.

Dat de scheidsrechter uiteindelijk affloot en wij toch 1 punt aan deze confrontatie overhielden, was volledig te danken aan de werklust, uitstekend keeperswerk en vooral het feit dat de scheidsrechter Jorge Reuvers kent van de DAF. Jorge bedankt!
Anton was net terug van zijn 5 minuten afkoeltijd en wist de scheids over te halen om af te fluiten met een voorstel die de beste man niet weigeren kon: 'Fluit maar af want anders draait Jorge de wielmoeren van je vrachtwagen niet aan.' De leidsman bedacht zich geen moment en floot subiet af. Alem kon tevreden huiswaarts keren met maar liefst 1 punt.

Volgende week zondag, wanneer het Nederlands amateurvoetbal stil ligt. Zal Alem II proberen haar bekersuccessen te prolongeren en zich als een ware cupfighter te manifesteren.

In het spelershome werd het tweede elftal met coach Schreuders herenigt en vonden de afsluitende festiviteiten plaats.

Alex Steenbekkers

Thomas van Mook