01-05-2022 Zwaluw VFC 1 - Alem 1 1 - 3

Zwaluw VFC 1 - Alem 1    1-3    (1-3)

Zwaluw VFC ziet kansen op titel verder slinken na thuisnederlaag tegen Alem

Het had de tweede plek en een achterstand van vijf punten kunnen zijn, maar het werd plek vier en een achterstand van acht punten. Zwaluw lijkt de titel wel te kunnen vergeten na de nederlaag tegen Alem. In de tweede helft probeerde de thuisploeg het wel, maar dat mocht niet baten.

Een van de twee doelpunten door Mart van Boxtel vanmiddag. © Pix4Profs / Jules van Iperen

"Wij zijn dit seizoen een team dat erg lastig te verslaan is. Het klopt wat we als groep aan het doen zijn en het loopt nog steeds hartstikke lekker. Wie weet wat er nog voor moois in het vat zit voor ons", aldus Alem-coach Ben Hoek.
Voor Zwaluw VFC-coach John Laponder waren de druiven zuur. Een titel is door de thuisnederlaag nu nog verder uit het zicht geraakt. "We moeten nu focussen op het halen van de nacompetitie. Vandaag hebben we er voetballend vooral na rust alles aan proberen te doen, maar het mocht helaas niet baten."

Foto's © Gerald van Zanten - Sportfotografie

Vader trots ondanks verlies

Het treffen tussen Zwaluw VFC en Alem was tevens een familie-onderonsje tussen John en Dylan Laponder. Laatstgenoemde stapte moe maar voldaan met een 1-3 zege van het veld.

Joris Smeur

Op het moment dat John Laponder (51) aan het eind van de ochtend al bij Zwaluw VFC arriveerde om de verrichtingen van het tweede elftal te volgen, lag zijn zoon Dylan (19) nog heerlijk te slapen. Zodoende was er in huize Laponder dus geen tijd voor wat onderlinge plagerijen of grappen, in aanloop naar het duel wat later die dag op Sportpark Bergenshuizen gespeeld zou gaan worden. Waar Zwaluw voorafgaand aan dit seizoen door menigeen werd getipt als dé titelfavoriet in de derde klasse C, wilde Alem vooral kijken waar het schip zou stranden. Momenteel mag worden gezegd dat de ploeg van trainer Ben Hoek uitstekend presteert, waardoor er in Vught sprake was van een heuse topper. Mede dankzij een ontzettend effectieve eerste helft, zegevierde Alem met 1-3. "Dit voelt enorm lekker. We hebben er hard voor moeten werken, maar daar zijn we ook voor beloond", zo kijkt Dylan Laponder in het bijzijn van zijn vader terug op het wedstrijdverloop. Waar Laponder junior wat betreft het resultaat dus het hoogste woord mag hebben, blijft hij vrij bescheiden. "We wisten dat Zwaluw na rust nog meer ging aandringen, dus moeten we nog compacter spelen", zo analyseert Dylan Laponder vakkundig. Dat de rechtsbuiten de nodige vuile meters moest maken, werd zo'n twintig minuten voor tijd onderstreept door een acute krampaanval. "Mijn been kwam na een duel vast te staan in de grond, en toen schoot het erin." Uiteindelijk kon de vleugelflitser wel gewoon de negentig minuten vol maken.

Meetrainen
Heel graag had hij zich willen laten gelden via een goal of assist, maar zover kwam het niet voor de aanvaller. Desondanks is Laponder junior op zijn plek bij Alem. "We hebben een leuk elftal en de resultaten zijn goed. Toch zou ik soms wat meer in het spel voor willen komen. Ik heb graag de bal en van daaruit kan ik gevaar stichten. Als ik me te veel moet focussen op meeverdedigen dan lukt dat niet altijd." Wanneer dat ter sprake komt, ziet Laponder senior zijn kans schoon om te reageren. "Dylan kan bij ons een betere speler worden. Wij spelen 4-3-3, dus dat betekent dat je als buitenspeler veel in het stuk voor komt."

Het zou dus zomaar kunnen dat vader en zoon Laponder na de zomer bij dezelfde club actief zijn. "We hebben het daar samen weleens over gehad, maar een uitgemaakte zaak is het zeker nog niet", benadrukt John. Op het moment dat er vanwege het coronavirus lange tijd niet gevoetbald kon worden, trainde Dylan op eigen verzoek al een tijdje mee bij Zwaluw VFC. "Bij Alem werd er destijds niet getraind."

In ieder geval zorgde Dylan er gistermiddag op het Vughtse kunstgras voor dat de titelkansen van de thuisploeg nu definitief de prullenbak in kunnen. En Alem? Dat maakt met nog zes resterende competitieduels nog volop kans op het bereiken van de derde plaats, wat nacompetitie om promotie betekent. Diezelfde doelstelling heeft John Laponder inmiddels met Zwaluw. "Dat we vandaag verliezen is zuur. Maar als ik Dylan zo'n goede pot zie spelen, dan maakt me dat apetrots."

DYLAN LAPONDER (ALEM, MIDDEN) AAN DE BAL, TERWIJL VADER JOHN (RECHTS) ALS TRAINER VAN ZWALUW VFC TOEKIJKT.
FOTO JULES VAN IPEREN/PIX4PROFS PIX4PROFS / JULES VAN IPEREN

Mart van Boxtel