10-06-2018 Nieuwkuijk 1 - Alem 1 3 - 2

Nieuwkuijk 1 - Alem 1    3-2    (1-1)

Alem ten onder in hectische slotfase

Nacompetitie om plek in derde klasse.

"We zijn door het oog van de naald gekropen”, zag Nieuwkuijk-trainer Patrick Berkelmans. “Na de 1-2 kreeg Alem dotten van kansen om ons te laten degraderen. Uit een verwaaide voorzet werd het gelijk."
Alem-teamleider Ton Steenbekkers: “We hadden de wedstrijd na onze tweede goal moeten beslissen. Ondanks ons goede seizoen houden we nu een zuur gevoel aan deze wedstrijd."

Door twee doelpunten van derdeklasser Nieuwkuijk in de laatste vijf minuten heeft vierdeklasser Alem zich gistermiddag in Nieuwkuijk niet weten de kwalificeren voor de laatste nacompetitieronde voor promotie naar de derde klasse.
Nieuwkuijk startte sterk en kwam via een strafschop na tien minuten op voorsprong. Tien minuten later maakte Mats Steenbekkers gelijk. Na rust zette Hans van den Boogaard Alem op voorsprong. ,,Na rust waren we voetballend beter", vond Alem-leider Ton Steenbekkers. ,,Toen hadden we onze kansen moeten afmaken en moeten uitlopen naar 1-4 of 1-5."
Dat gebeurde echter niet, waarna Nieuwkuijk vlak voor tijd weer op gelijke hoogte kwam. ,,Een floddergoal", oordeelde Saaman. ,,En uit de eerste echte aanval scoorden ze daarna de 3-2", baalde de oefenmeester.
Nieuwkuijk kruipt door het oog van de naald

Nieuwkuijk kan zich zondag bij SC Hoge Vucht uit Breda handhaven in de derde klasse C. Dat de finale van de nacompetitie is bereikt, is een klein wonder. Alem vergat gistermiddag in het hol van de leeuw de mannen van trainer Patrick Berkelmans het zetje naar de vierde klasse te geven: 3-2.
Berkelmans beweerde de laatste weken bij hoog en bij laag dat hij met Nieuwkuijk niet zal degraderen. Dat zelfverzekerde gevoel was na tachtig minuten verdwenen. De thuisclub keek tegen een 1-2 achterstand aan. ,,En we konden zelf niks brengen", zag de Waalwijker. ,,Terwijl Alem wel drie, vier grote kansen kreeg om ons er onderdoor te trekken. Wat dat betreft hadden we heel veel mazzel."
Alem, dat na ruim zeventig minuten vanwege een rode kaart nog maar tien spelers op het veld had staan, ging door dat slordig omgaan met die kansen alsnog de bietenbrug op. De manier waarop was nogal sneu. Mitchell Fitters, die vanwege al het blessureleed in de frontlinie al sinds de winterstop de rol van linkervleugelaanvaller vervult, dacht de bal voor te zetten. Maar gedragen door de wind viel-ie pardoes tegen de netten: 2-2.
Het was een opsteker van jewelste voor Nieuwkuijk, dat dit seizoen door alle plagen die het voetbal kent is bezocht.
Alem was het kwijt, raakte uit het lood geslagen. En daar profiteerde Nieuwkuijk optimaal van. In de laatste minuut van de reguliere speeltijd hield A-junior John van Dommelen het koppie er letterlijk en figuurlijk goed bij.
Berkelmans: ,,John legde de bal panklaar neer voor Max (Raijmakers, red.). Een opgelegde kans, daar weet onze spits wel raad mee."
In de zestigste minuut was Raijmakers ingevallen. ,,Hij kon geen potten breken. Tot dat ene moment, toen was hij weer ons goudhaantje."

Het zag er na goed tien minuten niet naar uit dat Nieuwkuijk door het oog van de naald zou moeten kruipen om de finale af te dwingen. In de achtste minuut werd Robin Parijs neergehaald binnen het strafschopgebied. Door de afwezigheid van Brent de Wijs (een gebroken pols) klaarde Fitters het klusje vanaf de strafschopstip. Berkelmans: ,,Daarna kregen we prachtige kansen, maar kwam Alem na een zondagsschot langszij."
Toen kantelde het duel, in de slotfase gebeurde dat nogmaals - in het voordeel van Nieuwkuijk.

Meer Foto's van de wedstrijd

Foto's © 2018 / v.v. Alem - Piet van Boxtel

Mitchel Fitters
Mats Steenbekkers
Hans van den Boogaard
Mitchel Fitters
Max Raijmakers

Kaarten:

Nieuwkuijk Alem
Maikel Kivits Jens Steenbekkers
Alex van de Water Mats Steenbekkers
Robin Parijs Hidde Kollenburg
Miquel de Wijs Luuk Steenbekkers
  Chris van Eldik

Scheidsrechter:
L.W.M. van Moll

Voor Piet Saaman zit het erop. In augustus begint hij bij v.v. Woudrichem.