13-05-2018 Alem 1 - DSC 1 2 - 2

Alem 1 - DSC 1    2-2    (0-1)

Alem en DSC houden elkaar dankzij late goal wederom in evenwicht

Alem-leider Ton Steenbekkers: ,,Mooi dat we in de slotfase toch nog gelijk maken.” DSC-trainer Arian Meeuwsen: “We speelden vandaag beter en hadden de wedstrijd na onze tweede treffer moeten beslissen.”

De derby tussen Alem en DSC is zondagmiddag voor de tweede keer dit seizoen onbeslist geëindigd. Uitgerekend ex-DSC-aanvaller Kevin Broekmeulen bezorgde de thuisploeg met de 2-2 vlak voor tijd een punt.

Kosten noch moeite waren in de aanloop gespaard om de rivalenstrijd wat extra cachet te geven. De fanatieke DSC-aanhang die voor zo’n 400 euro aan vuurwerk had ingeslagen, liet zich tijdens de opkomst flink gelden met een groot aantal blauwe rookpotten en andersoortige sfeerverhogende middelen. Ook de trouwe Alem-supporters lieten zich niet onbetuigd en het duurde dan ook niet lang voordat het terras bij de kantine vol oranje rook stond.

Het was een veelbelovend begin van een wedstrijd die altijd rood omcirkeld staat op de kalenders in Kerkdriel en Alem. Voor de winterstop was de onderlinge confrontatie met het brutale kleine broertje voor DSC het omslagpunt in het seizoen. Alem, dat de eerste periodetitel had gegrepen, begon juist scheutig punten te morsen in het vervolg van de competitie.

Het was ook DSC dat zondagmiddag op een druilerig sportpark De Oude Maas met zichtbaar vertrouwen begon. Toch was het de thuisploeg die via Mart van Boxtel de eerste grote kans van de wedstrijd kreeg. Zijn inzet verdween naast het doel van DSC-doelman Tom van Geffen. Een minuut later was het aan de andere kant van het veld wel raak. Leon van Heel profiteerde dankbaar van miscommunicatie tussen Luuk Steenbekkers en keeper Daav van Mil.

Die 0-1 was een flinke klap voor Alem, dat tot de rust niet meer in het spel voor zou komen. DSC speelde volwassen en troefde de ploeg van trainer Piet Saaman op duelkracht op alle fronten af, waardoor de achterste linie wel erg vaak aan de noodrem moesten trekken. Dat leverde de Kerkdrielenaren weer een overvloed aan vrije trappen op. Één daarvan kwam vanaf de linkerkant van het veld van de voet van aanvoerder Ton Burg. De Alem-goalie zag er wederom niet ‘goed’ uit en mocht van geluk spreken dat de bal nog voor de lijn kon worden weggewerkt. Zonder groots te spelen controleerde DSC het restant van de eerste helft.

Alem kwam vervolgens furieus uit de kleedkamer en counterde al snel naar de gelijkmaker. Mart van Boxtel schoot onberispelijk binnen na een combinatie met Lars Steenbekkers en Kevin Broekmeulen. Dat leek het startschot voor de jacht op de voorsprong, maar het zou tien minuten later juist DSC zijn dat wederom de leiding nam. De toch al zo ongelukkig keepende Van Mil tastte bij een corner volledig mis. Damian van Herwijnen had de bal in een leeg doel voor het inkoppen en maakte van die gelegenheid dan ook dankbaar gebruik. Na die goal zakte het niveau tot bedenkelijk niveau, alvorens de thuisploeg zich een kwartier voor tijd alsnog oprichtte.

Invaller Hans van den Boogaard had de gelijkmaker op zijn voet na een knappe solo door de Kerkdrielse defensie. Hij stuitte echter op Van Geffen, die alert ingreep. Alem ging met vereende krachten opzoek naar een doelpunt en daarvoor kreeg het drie minuten voor het einde loon naar werken. De volledig vrijstaande Kevin Broekmeulen was attent bij een hoekschop en tikte bij de eerste paal de 2-2 binnen. Die gelijkmaker voelde overigens voor alles en iedereen die oranje ademt als een winnende goal en Broekmeulen en zijn teamgenoten vierden de bevrijdende treffer dan ook uitgelaten.

Nadat in de absolute slotfase DSC-invaller Mahmut Muharemovic de lat boven Van Mil had geteisterd, floot de jonge arbiter Op ’t Hoog af. De puntendeling was een correcte weerspiegeling van de verhoudingen, maar voor DSC waren de druiven zuur. De kans dat zij nu nog de hoogst geklasseerde periodekampioen gaan worden en daarmee de eerste nacompetitieronde vrijloten, is nihil geworden, weet ook trainer Arian Meeuwsen: “Het gat blijft nu vier punten. Als het één punt was geworden, dan had er nog van alles kunnen gebeuren. Nu moeten wij twee keer winnen en Alem twee keer verliezen. Dat wordt moeilijk. We gingen ervoor, maar helaas is het niet gelukt. Het is niet anders, jammer. Aan de andere kant; we blijven ongeslagen. Ik kan er wel mee leven, maar het is jammer dat we in de thuiswedstrijd ook in de 86e minuut de gelijkmaker tegen kregen. Da’s zuur.”

Alem-oefenmeester Saaman toonde zich meer dan content met een punt: “Voor ons is het absoluut een gewonnen punt. Voor rust was Kerkdriel veel beter dan wij. Bij ons stond er teveel spanning op. We moeten niet vergeten dat we een hartstikke jonge ploeg hebben, die pas voor de eerste, tweede of derde keer zo’n grote wedstrijd speelt. In de tweede helft hebben we het wel beter gedaan; alle risico’s genomen,één op één gaan spelen, met twee spitsen gaan voetballen, de laatste man laten doorschuiven. Gelukkig betaalde dat zich uit in de 2-2. Dit puntje voelt voor ons als een overwinning”, aldus de vertrekkend trainer, die met vertrouwen uitkijkt naar het toetje van het seizoen: “Ik heb een goed gevoel over de nacompetitie. We hebben een ploeg die de stap naar de derde klasse kan maken. Het zou wel geweldig zijn als ik hier met een promotie zou kunnen afsluiten.”

Verslag: Martin van Hemert - Regio-voetbal.nl (Verslaggever regio Bommelerwaard)

Meer Foto's van de derby

Foto's © 2018 / v.v. Alem - Piet van Boxtel