07-09-2014 Jan van Arckel 1 - Alem 1 2 - 1

Jan van Arckel 1 - Alem 1    2-1    (1-0)

Alem zwicht voor corners Jan van Arckel

Jan van Arckel rekende zondag in een wedstrijd vol met onbesuisde overtredingen af met het
Alem-syndroom: 2-1.

De thuisclub zag zondag een niet aflatende werklust na ruim een kwartier beloond met de openingstreffer. Een corner van Mark Roeters kliefde door de Alemse defensie en bereikte de geblokte Ad Klijn die ongehinderd in de korte hoek schoot.
In de fletse eerste helft was Jan van Arckel de bovenliggende partij, hoewel de pas 16-jarige Alemse keeper Daav van Mil nauwelijks op de proef werd gesteld. Alem kreeg één riante mogelijkheid. Davy Baars ontworstelde zich behendig aan zijn bewaker, maar draalde onnodig.

Duimschroeven
De iets aantrekkelijkere tweede helft was nog geen twee minuten gevorderd of Alem stond al op gelijke hoogte. Aanvoerder en routinier Niek van Lent knikte met het hoofd een vrije trap binnen.
De onverwachte gelijkmaker bracht Alem zowaar aan de zwier. De bezoekers draaiden de duimschroeven aan en waren twintig minuten lang amechtig op jacht naar de 1-2. Keeper Arnold Hofmans verwerkte een venijnig laag schot van de op rechts opgekomen Martijn Leerintveld tot corner. Even daarvoor verzuimde Baars een bal goed terug te leggen op de vrijstaande Niek van Lent. Een andere doelpoging van Van Lent werd gesmoord door een Ammerzodens been.

Geloof verdwenen
De beslissende goal viel rond de zeventigste minuut aan de andere kant en weer was Jan van Arckel dodelijk met een corner. Leon Veen vond het hoofd van Thomas van Zeelst die in de slotminuut nog een buitenkansje voor open doel naast joeg.
Na de 2-1 was het geloof bij Alem compleet verdwenen en had Jan van Arckel het krachtsverschil royaler op het scorebord moeten zetten. Het gemis van spits Jeroen de Groot was duidelijk voelbaar, vond Jan van Arckel-trainer Rob van Loon. “Een aantal keren speelden we het niet goed uit.”

Spanning
Lichtpuntje voor de thuisploeg is dat Jan van Arckel vorig seizoen slechts nul punten overhield aan twee ontmoetingen met het bescheiden Alem. Daarom begroette Van Loon de volle buit van zondag met blijdschap, maar zeker ook met opluchting. De 49-jarige oefenmeester hoopte dat Jan van Arckel, dat de afgelopen seizoenen meermalen rook aan de top van de vierde klasse, meer aan voetbal toe zou komen.
De Ammerzodenaren, vorige week in de beker nog verrassend uitgeschakeld door zaterdag-vierdeklasser Well, hanteerden te vaak de lange bal. Van Loon: “In de rust heb ik erop aangedrongen om elkaar laag over de grond aan te spelen. Maar toch speelden de jongens elkaar door de lucht aan. Hoe dat komt? Ik denk toch dat de spanning van zo’n eerste wedstrijd erg meespeelt.”

Alemse jongens
Alem-trainer Patrick Theuwis was ondanks de nederlaag gematigd tevreden. Zijn ploeg stond zijn mannetje na een desastreus verlopen voorbereiding waarin bijvoorbeeld Noordeloos zijn formatie met 7-0 de baas was. Theuwis’ selectie is nog verre van compleet, onder meer spits Jochem van Mil was er tegen Jan van Arckel nog niet bij. De trainer bracht in de tweede helft de tieners Hidde Kollenburg (18), Job Steenbekkers (17) en de 15-jarige Mats Steenbekkers binnen de lijnen.
“Wij blijven het doen met echte Alemse jongen en zijn niet zoals Jan van Arckel die spelers uit Den Bosch, Vlijmen of weet ik niet waar vandaan halen”, schamperde Theuwis. “Ik kan niet anders concluderen dan dat mijn jongens hun best hebben gedaan en veel inzet hebben getoond. Bij 1-1 waren we sterker en hadden we kansen om de wedstrijd naar ons toe te trekken. Je kunt een jongen die een kans mist niet de schuld geven van een nederlaag.”

Zes gele kaarten
Jan van Arckel-Alem was een echte derby: veel strijd, nooit sprankelend. Scheidrechter Verlouw trok zes gele kaarten voor snoeiharde overtredingen. Vooral de laatste van Ricardo Laus op Jeffrey Kollenburg mocht er zijn – het slachtoffer verliet strompelend het veld.
“Het waren allemaal identieke, onbesuisde overtredingen”, verdedigde Verlouw zijn beslissing om het bij waarschuwingen te laten. “Als ik voor de ene overtreding rood had getrokken, dan had ik dat voor alle overtredingen moeten doen.”

Verslag: André van der Vlerk

Foto's: © Regiovoetbal.nl - Jeroen de Bruijn

Foto's: © DBRN Fotografie - Jeroen de Bruijn

Jan van Arckel had nog iets recht te zetten, want vorig seizoen pak­te de ploeg uit Ammerzoden niet één punt tegen Alem. Die revan­che kwam, maar daarmee was al­les gezegd. „We speelden een heel matige wedstrijd”, vond Jan van Arckel-trainer Rob van Loon. Deels was het verklaarbaar, want hij moest aantreden met een ge­mankeerd elftal. Ad Klijn en Tho­mas van Zeelst tekenden voor de doelpunten. Zijn collega Patrick Theuwis, die Niek van Lent na rust gelijk zag maken, baalde van de nederlaag. „Die twee goals vie­len uit een hoekschop. Daar kun je je verdedigend op instellen. Dat hebben we niet gedaan.”

Ad Klijn
Niek van Lent
Thomas van Zeelst

Kaarten:

Jan van Arckel Alem
Thomas van Zeelst Davy Baars
Adriaan van Hemert Bart van Lent
Ricardo Laus Luuk Steenbekkers

Alem 1 :
Daav van Mil,
Lars Steenbekkers, Chris van Eldik, Dennis van Mook, Jeffrey Kollenburg (Job Steenbekkers)
Martijn Leerintveld, Niek van Lent (Hidde Kollenburg), Bart van Lent, Luuk Steenbekkers (Mats Steenbekkers)