22-03-2009 Hurwenen 1 - Alem 1 0 - 1

Hurwenen 1 - Alem 1    0-1    (0-0)

Verslag "Brabants Dagblad"

Hurwenen en Alem stellen publiek teleur
Alem pakt op de valreep drie punten in saaie streekderby

De wedstrijd tussen Hurwenen en Alem was illustra­tief voor het teleurstellende sei­zoen van de streekgenoten. Beide clubs hanteren dit seizoen een spelfilosofie waarin verzorgd voet­bal de kern vormt. Deze nieuwe spelopvatting heeft tijd nodig en gaat tot dusver gepaard met tegen­vallende resultaten. Alem liet gis­termiddag zien verder in ontwikke­ling te zijn dan Hurwenen en nam op de valreep de drie punten mee naar huis: 0-1.
Ondanks dat beide teams verzorgd voetbal hoog in het vaandel heb­ben staan, was het spelniveau alles behalve hoogstaand. Dit had deels te maken met de blessures waar de streekgenoten mee kampten. Het gehavende Alem miste zeven basisspelers en ook Hurwenen kon geen beroep doen op routi­niers als Antwan van Doorn en Chris van Oyen. Ervaring was vol­gens Van Doorn dan ook hetgeen Hurwenen gistermiddag vooral miste: „ Zonder de routiniers mist dit jeugdige team aansturing en strijdlust.”
Hurwenen- trainer Adrie Barten kon de constatering van de 42- jari­ge Van Doorn, die al 27 jaar deel uitmaakt van het eerste elftal, bea­men: „Ik miste beleving. Vorig jaar moesten we het te veel hebben van strijdkracht, maar dit jaar la­ten we juist te weinig strijdlust zien.”
De vraag is dan ook opportuun of de weg die Hurwenen is ingesla­gen wel de juiste is. De club heeft veel jeugd ingepast die het beste uit de verf komt bij verzorgd voet­bal en niet bij de ‘lange halen snel thuis-tactiek’ waar de ploeg van Adrie Barten vorig seizoen in uit­blonk.
In de vijfde klasse is het las­tig voetballen en dat bewijst de te­leurstellende tiende plaats waar Hurwenen zich momenteel schuil­houdt. Toch denkt Barten dat de nieuwe spelopvatting zijn vruch­ten af gaat werpen. „Mijn jongens moeten leren strijdkracht en voet­bal te koppelen. Dit is een proces dat tijd nodig heeft”, aldus Barten. Hoe lang dit nog duurt is de vraag, maar Van Doorn, die pal achter de­ze speelwijze en de trainer staat, denkt dat deze spelfilosofie over ongeveer een jaar Hurwenen weer naar de derde plaats van vorig sei­zoen kan brengen.
Ook Alem is een soortgelijke weg ingeslagen. Vorig jaar liet de club een groot gedeelte van de A-jeugd naar het eerste elftal doorstromen. Alem lijkt l verder in zijn ontwik­keling. De ploeg staat momenteel drie plaatsen boven Hurwenen „Volgend seizoen willen we met dit team prijzen pakken”, aldus elf­talleider Tonny van Lent.

Verslag "Het Kontakt"

Alem behaalde een historische overwinning in de streekderby bij Hurwenen. Leider Tonny van Lent kon zich in ieder geval niet herinneren dat Alem tijdens zijn leiderschap van zeventien jaar er ooit had gewonnen. Het maakte Van Lent zo trots als een pauw. Zeker met het gegeven dat Alem zeven invallers had. De wedstrijd zelf was van beide kanten van een matig gehalte.
Hurwenen was voorin niet scherp. Jochem van Mil miste aan de andere kant ook een paar mogelijkheden. Bij de derde tien minuten voor tijd maakte de spits van Alem het op aangeven van Robert-Jan Hofman wel af. Met de 0-1 nam Alem bovendien de koppositie in voor de derde periode.

Jochem van Mil

Kaarten: