02-10-2005 Jan van Arckel - Alem 3 - 1

Jan van Arckel - Alem 3-1 (1-1)

Ammerzoden heeft weer elf helden

De messen waren geslepen, naar de derby leefde fans al lang toe. Het gaat om het duel tussen Alem en Jan van Arckel. Laatstgenoemde won met 3-1.

Jan van Arckel-speler Victor Lautenschutz (links) viert zijn doelpunt.

De wedstrijd tussen Jan van Arckel en Alem was ook een echte derby met voetbal op het scherp van de snede. Ammerzoden heeft er na gistermiddag weer elf helden bij. Veel amateurclubs kennen het fenomeen: de harde kern. Een groepje grijze mannen die het eerste elftal altijd en overal achterna reizen. Bij thuiswedstrijden hebben ze hun eigen stekkie langs het veld en bij uitwedstrijden hebben ze snel de beste plek geconfisqueerd. Ook Alem heeft zo’n harde kern. Vier hondstrouwe supporters die inmiddels de zestig ruim gepasseerd zijn. Weer of geen weer, ze zijn, altijd met zijn vieren, van de partij. In Ammerzoden stonden ze ook weer langs de lijn. Mopperend op de spelers en elkaar, afkeurend schreeuwen naar de scheidsrechter, maar ook jubelend als een Alemmer een mooie actie maakt. Vaak met een smeulend sjekkie in de mondhoek. In die zeven kwartier op de zondagmiddag kan de hele wereld instorten zonder dat ze het merken. De passie voor de club overheerst alles. Zonder dat soort supporters zou het veel minder leuk zijn langs de velden. Het geschreeuw, gemopper en gejubel zorgt altijd voor opgetrokken wenkbrauwen of een schaterlach bij de omstanders.

In de derby tussen Jan van Arckel en Alem konden de oude rotten zich helemaal laten gaan. Alle elementen die voetbal leuk maken, zaten erin. De beide teams toonden veel inzet, er werd bijna continu aangevallen en er vielen vier doelpunten. Voor de wedstrijd werd er trouwens een minuut stilte in acht genomen voor de vorige week overleden Jan, de Marte, Verhoeven. Hij is net geen halve eeuw lid geweest van de club uit Ammerzoden. Jan van Arckel herdacht een markant lid. De eerste helft van de derby was duidelijk voor Alem. Er werd een keer gescoord, maar de oranje-witten hadden nog minstens twee doelpunten moeten scoren. Jan van Arckel kwam vlak voor rust via een prachtige kopbal op gelijke hoogte. Na rust waren de rollen volledig omgedraaid. Jan van Arckel zette Alem ruim drie kwartier onder druk en scoorde nog eens twee keer. Alem kwam er in de tweede helft nauwelijks meer aan te pas. Tot grote frustratie van hun harde kern: „’t Is toch niet te geleuve, tjongejongejonge?“ Voor de harde kern en andere supporters van de club uit Ammerzoden is het overigens een wedstrijd om voorlopig niet te vergeten. Het is namelijk de eerste competitieoverwinning in 2005. De Marte was er vast graag bij geweest.

Niek van Lent

Alem : Tom van Geffen, Elies Sars, Hans Brekelmans, René van Eeuwijk, Alex Steenbekkers Stan Schreuders, Jorge Reuvers, Tim Hanegraaf, Kees-Jan Zwanenberg, Jochem van Mil, Niek van Lent

bron :