20-03-2005 Zaltbommel - Alem 2 - 4

Zaltbommel-Alem 2-4 (2-2)

Alem is ambitieuzer dan Zaltbommel

De streekclubs hebben het moeilijk in de vele derby’s die deze vijfde klasse kent. Alem struikelde dit keer niet en won met 2-4 bij Zaltbommel.

Sliding Richard Hofman
Johan van de Burg van Zaltbommel (rechts) ontwijkt een correcte sliding van Alemspeler Richard Hofman.

Twee gerenommeerde clubs tegenover elkaar. De oudste club van Zaltbommel is al bijna negentig jaar. Alem, de club van het schiereilandje, bestaat dit jaar 75 jaar. Feest dus in Alem, dat nog steeds de ambitie heeft om terug te keren naar de vierde klasse. De ploeg heeft een paar wedstrijden achterstand en heeft nog de wedstrijd uit bij koploper Emplina op het programma.
Peter Loobeek is trainer van Zaltbommel en woont in Alem. „Niets bijzonders hoor. Zo heb ik meer wedstrijden. Volgende week gaan wij naar Hurwenen. Daar heb ik ook gevoetbald en gewoond. Allemaal leuk, maar verder niets speciaals voor mij.“ Loobeek is bezig aan een revival met Zaltbommel. Samen met voorzitter Henk Welsing haalde hij de club uit het slob. Loobeek leidt de trainingen en fungeert daarnaast als bestuurslid en doet ook nog eens het wedstrijdsecretariaat. „Momenteel loopt bij ons een project met een grote groep Marokkaanse jongens. Achttien spelers komen wekelijks naar een speciale training. In april evalueren wij dit bijzondere project. De spelers zijn heel erg betrokken. Ik zou er zo een paar in het eerste kunnen gebruiken“, stelde Loobeek.
Dan naar de wedstrijd. Alem was natuurlijk de betere ploeg, maar had het lastig aan de Oude Bosscheweg. Bij Alem ontbraken Ferdi Hamilton en Johan Vos. Maar Alem heeft wel Niek van Lent. Hij zette de gasten na twintig minuten op 0-1. Zaltbommel toonde vervolgens een opmerkelijke veerkracht. De jonkies van Loobeek kwamen na drie minuten alweer langszij. Omar Kaoovass maakte gebruik van de ruimte en het was 1-1.
Niek van Lent liet daarna zien uit het goede voetbalhout te zijn gesneden. Hij sneed door de Bommelse linie alsof er geen verdedigers waren. Een droomtreffer. Maar weer kwam Zaltbommel terug. Nu verbond Mustapha Bonjoua zijn naam aan de gelijkmaker. Bonjoua wordt door Loobeek klaargestoomd om hem ooit als trainer op te volgen. Want Zaltbommel is in beweging.
De positieve ontwikkelingen brengen weer spelers terug op het oude nest. „Wij rekenen op de terugkeer van Martin Burhenne en waarschijnlijk volgen er meer spelers van de overkant“, zoals Loobeek de buren van Nivo Sparta noemt. Na rust drukte Alem door. Wilbert van Boxtel zorgde voor 2-3 waarna zijn neef, Patrick van Boxtel, de 2-4 achter doelman Niels de Winter schoot. Voor Peter Loobeek is Alem niet klaar voor de vierde klasse. „Emplina en Real Lunet zijn in onze klasse duidelijk beter. Maar ik gun mijn dorpsgenoten natuurlijk het allerbeste“, lachte Loobeek.

2x Niek van Lent
1x Wilbert van Boxtel