Niek van Lent balt 400e wedstrijd voor ‘zijn’ V.V. Alem

Door Lisanne van Groeningen

Niek van Lent, voetballer bij V.V. Alem, speelt zondag zijn vierhonderdste (!!) wedstrijd in het eerste elftal van de club. Reden genoeg om eens met deze voetbalfanaat om de tafel te zitten.

Niek van Lent in actie voor v.v. Alem tegen Hedel

Vierhonderd wedstrijden, dat is niet zomaar iets. Zondag staat de middenvelder met zijn elftal tegenover Jan van Arckel uit Ammerzoden. Een bekend gezicht op het Alemse voetbalveld, dat is hij. Maar voordat de voetbalfanaat in Alem neerstreek, balde hij bij Wilhelmina in Den Bosch.

“Het is mijn 18e seizoen bij het eerste, en daarmee ook mijn laatste”’

De toenmalige jeugdtrainer van het Alemse A-team, Leo Steenbekkers, wist Niek over te halen om op zeventienjarige leeftijd voor V.V. Alem te voetballen. Hij wilde het talent graag toevoegen aan zijn team. “Ik woonde toen in Den Bosch, dus in Alem voetballen was niet heel praktisch voor mij. Leo beloofde vervolgens mij iedere training, op dinsdag en donderdag, op te halen en thuis te brengen. En die belofte kwam hij iedere keer opnieuw na”, vertelt Niek.

Dit jaar speelt hij zijn achttiende seizoen in het eerste elftal van Alem. En hij heeft te kennen gegeven dat dit ook zijn laatste seizoen is. Het is tijd om een stapje terug te doen.“Ik heb een heel leuke tijd bij het eerste elftal gehad. Vooral de promoties zijn momenten die ik niet vergeet. Twee jaar terug was het echt geweldig! Wij zijn toen via een versterkte promotieregeling gepromoveerd.
Hurwenen werd dat jaar terecht kampioen. Wij hikten al enkele jaren tegen promotie aan, maar toen het dan echt zover was, dan is dat als kleine club fantastisch. We hebben er dan ook een groot feest van gemaakt!
Helaas staan we nu op de laatste plaats in het klassement. Onze doelstelling is nu om naar boven te kijken en met de vier wedstrijden die we nog spelen, nog minimaal een plaats op te schuiven zodat wij niet rechtstreeks degraderen. Wij zullen dus nog de nodige punten moeten verzamelen, alle vier de wedstrijden zijn regelrechte finales.”

Naast het voetballen in het eerste elftal, is Niek ook nog actief als trainer van de A-jeugd. Dat betekent dat hij gemiddeld tien uur per week op het voetbalveld van Alem te vinden is. En dat is exclusief de derde helft. “Die hoort er zeker bij. Zoals bij zoveel clubs is het bij ons ook zo dat iedereen na de wedstrijd even zijn gezicht laat zien in de kantine. En de een blijft dan wat langer dan de ander”, grapt hij.

Over de sfeer in het team is de voetballer erg te spreken. “Ondanks dat wij nu op de laatste plaats staan is de sfeer in het team uitstekend. We spelen al redelijk lang met dezelfde gezichten en kennen elkaar dan ook goed.” En ook in de kleedkamer wordt er wel eens gedold. “Er is wel eens een bepaald persoon geweest die wat deodorant op wilde spuiten en vervolgens werd er door iemand een vlammetje bij gehouden. Je kan wel raden wat er toen gebeurde.”

Favoriet Nederlandse voetbalclub
“PSV. Dat is ontstaan door mijn Opa en oom Tonny die beiden voor PSV zijn.”

Favoriete club in het buitenland
“Manchester United, dat is een gevoel. Geweldige club met geweldige spelers. En nog leuker dat er nu wat Nederlandse invloeden zijn.”

Favoriete competitie
“De Engelse Premier League, de sfeer die daar in de stadions hangt is ongeëvenaard.”

Favoriete voetballer
“Christiano Ronaldo, wat een atleet. Een complete voetballer die af en toe wel wat irritante trekjes heeft maar als je zo goed bent dan mag je dat best.”

Favoriete supporter
“Cor Steenbekkers. Hij altijd aanwezig en ook altijd positief. Na elke wedstrijd spreek ik hem even en wisselen we, onder het genot van een pilsje, van gedachten.”

Mooiste wedstrijd
Dat zijn er twee; Manchester United – Liverpool door de sfeer en de passie. Manchester won die derby destijds met 2-1. Ook bij Barcelona – Real Madrid ben ik samen met mijn vader geweest. Barca won met 3-0 en het was een groot feest in de stad.”

Mooiste doelpunt:
“Thuis tegen RKKSV: een vrije trap van 35 meter die via de onderkant van de lat binnen sloeg.”