VV Alem strijdt voor lijfsbehoud in ‘vier zinderende finales’

Door Sebastiaan Quekel

Alem-trainer Patrick Theuwis
Alem gaat bloedstollende weken te­gemoet. Vier zinderende finales, zo omschrijft oefenmeester Patrick Theuwis de komende competitie­wedstrijden.

Door het gelijkspel van vorige week tegen Maliskamp staat de vierdeklasser dertiende, een posi­tie waarmee de club een verlen­ging in de vierde klasse moet af­dwingen via de nacompetitie. Om niet rechtstreeks te degraderen, moet Alem zoveel mogelijk wed­strijden winnen. „Zo lang ik alle mensen aan boord heb, moet het goed komen. Als we compleet zijn. kunnen wij van iedereen winnen”, is Theuwis stellig. Door de afwezigheid van steunpilaren als Koen van Kessel en Davy Baars bracht de coach de afgelo­pen weken een gewijzigd elftal op het veld. Een grote ziekenboeg is doorgaans doodnormaal bij Alem. Theuwis: „We hebben veel pech gehad. Ik heb het gevoel dat we dit seizoen door alle schorsingen, blessures en verplichtingen lang niet het achterste van onze tong hebben kunnen zien.”

Alem klopte jarenlang aan de poort van de vierde klasse. Vorig seizoen dwongen de jongens van Theuwis dan eindelijk promotie af, een langgekoesterde wens. „Ik ben daar misschien wel het mees­te trots op als trainer. Dat het mij lukte om een club uit een dorp met amper 600 inwoners te laten promoveren”, vertelt de Valkens­waarder trots. Eerder dit jaar te­kende hij voor één seizoen bij. Daarmee is hij straks vijf jaar in dienst als trainer. „Ik heb het ge­weldig naar mijn zin bij Alem. Het sociale aspect van de club spreekt me heel erg aan. Daar­naast komt er een goede jeugd aan, waar ik me straks graag over wil ontfermen.” De aandacht voor de jeugd hangt samen met het vernieuwde transferbeleid van de club. Binnenkort gaat Theuwis met een enkeling van zijn elftal rond de tafel zitten.

Dit weekeinde is de confrontatie met Rhelico, op papier een moei­lijke opgave. Dan volgt Heusden thuis. „De dag na Koningsdag. Ik zie de bui al hangen”, lacht Theu­wis. Daarna krijgt Alem Elshout op bezoek; de laatste wedstrijd is uit bij Vlijmen. „We moeten het niet van de laatste wedstrijd laten afhangen. We moeten er meteen voor gaan, willen we in de vierde klasse blijven.