Club én veteraan samen weer terug

Door Sebastiaan Quekel

Na tien jaar terug op het oude nest. Voetbalvereniging Alem en ook veteraan Niek van Lent herbeleven samen oude tijden. Door een versoepelde promotieregeling maakte de dorpsclub uit het gelijknamige dorp na jarenlange strijd de stap naar de vierde klasse. "Eindelijk is het weer zover", vertelt Van Lent opgelucht. "Alem heeft het verdiend. Deze club hoort niet in de laagste klasse thuis. Toch is het gek dat een dorp met zeshonderd inwoners dat voor elkaar kan krijgen."

Niek van Lent: "Voetbalvereniging Alem is mijn tweede thuis."
Superieur uit de startblokken kwam Alem echter niet. Daar waarschuwde trainer Patrick Theuwis al voor. Drie belangrijke basisspelers kampen met knieproblemen en kunnen door de krappe selectie eigenlijk niet gemist worden. "Dat is een aderlating. Ik hoop dat ze er snel weer bij zijn, want het zijn spelers die bepalend zijn voor het spel dat we willen spelen. En natuurlijk om onze doelstelling te verzilveren: de middenmoot", legt de centrale middenvelder uit.

Voor Van Lent, die al zeventien jaar in de selectie van Alem speelt en daarmee de langstzittende speler is, is de vierde klasse niet onbekend. Als jonge jongen speelde hij samen met oudere oranjehemden op Sportpark De Oude Maas al tegen vierdeklassers.

Slechts één jaar. "We gingen toen kansloos ten onder. Ik weet zeker dat dit nu niet gaat gebeuren. We begonnen weliswaar wat zenuwachtig aan de eerste wedstrijd, maar de kwaliteit is er. Zeker vergeleken met andere ploegen die mee zijn gepromoveerd."

In de competitieouverture hield Alem een puntje over tegen HHC'09 uit het Brabantse Oudheusden. De week daarop verloor de ploeg op eigen terrein van SCR uit Rijkwijk met 0-1. Toch houdt de aanvoerder vertrouwen: "We hebben een goed elftal. Zonder versterkingen misschien, maar dat is niet erg. Ik ben het eens met onze trainer dat in Alem 'Alemsen' mensen moeten spelen. Spelers van buitenaf gaan toch na een paar jaar weer weg", zegt de leider in het veld stellig.

Op 17-jarige leeftijd maakte de veteraan zijn debuut in Alem.
Hij genoot zijn jeugdopleiding bij Wilhelmina. Toch besloot hij naar het dorp te verhuizen omdat zijn familie daar woonde. "Ik had de mogelijkheid om hogerop in het voetbal te komen, maar dat heb ik niet gedaan. Ik heb voor zekerheid en een vertrouwde omgeving gekozen."

Hij is er nog niet helemaal over uit of dit zijn laatste seizoen is.
De jaren beginnen wel te tellen. "Zolang ik het fysiek aan kan, denk ik niet aan stoppen.
Alem is per slot van rekening wel mijn tweede thuis waar ik lekker mijn ding kan doen. De club dient een functie voor de Alemse gemeenschap, dat is voor mij persoonlijk heel wat waard."

Bron: Brabants Dagblad
Foto © Ad van Hasselt