John Cornelissen volgt Ben Hoek op als trainer van het geplaagde Alem

Derdeklasser Alem neemt aan het einde van dit voetbalseizoen na vier jaar afscheid van de succesvolle trainer Ben Hoek. John Cornelissen volgt hem op. 'Eerlijk en goed communiceren is belangrijk.'

Foto © Bente van Tooren
John Cornelissen - een 36-jarige Bosschenaar - komt over van derdedivisionist OJC Rosmalen waar hij nu nog bezig is aan zijn tweede seizoen als assistent van hoofdcoach Willem Leushuis. Voor Alem’s aanstaande coach wordt het een compleet nieuwe uitdaging. “Ik merkte dat ik er aan toe was. Toe aan een volgende stap. En ik heb er ook heel veel zin in”, steekt Cornelissen, in het dagelijks leven salesmanager bij De Groene Weg, van wal.

Onder Leushuis kreeg hij al veel verantwoordelijkheid en nu mag hij helemaal zijn eigen koers gaan varen. “Ik heb ook altijd voor ogen gehad om aan het eind van mijn ‘dertiger’ jaren op eigen benen te staan.”

Hoogtepunt
Cornelissen zit al vanaf zijn zeventiende in het trainersvak. Op zijn 25e koos hij definitief voor het vak en gooide hij zijn keepershandschoenen weg. “Ik was destijds keeper bij Schijndel maar kreeg problemen met mijn knie. Daarnaast dienden zich talentvolle keepers aan. Keepen in een recreatieteam zag ik niet zo zitten en aangezien ik het trainerschap ook leuk vond, heb ik daar toen voor gekozen."

Via Schijndel, OJC Rosmalen 2 en OJS Rosmalen O23 kwam hij vorig seizoen naast Leushuis te zitten. Hij maakte de promotie naar de derde divisie mee wat hij ook als een soort hoogtepunt beschouwt.

Incident
Vanaf het seizoen 2023/2024 staat hij bij Alem voor de groep. Natuurlijk kijkt hij nu regelmatig maar de ranglijst. Tijdens het interview bengelt zijn nieuwe werkgever onderaan in 3E. Dat is in Alem momenteel ook een flinke tegenvaller gezien de resultaten in de voorgaande seizoenen. “Ik heb wel gevraagd of de huidige positie een incident is”, lacht de huidige rechterhand van Leushuis, die overigens zijn roots in Schijndel heeft liggen. “Ik ben van mening dat de plaats die ze nu innemen een incident moet zijn. De huidige selectie is namelijk te talentvol om onderaan te staan.”
De nieuwe club van Cornelissen deed afgelopen weekend ook geen al te beste zaken. Alem verloor zondag op bezoek bij het eveneens laaggeklasseerde Vorstenbossche Boys. Daardoor blijft de dorpsclub hekkensluiter in de derde klasse E.

Clausule
Aanstaand weekend wacht Alem het duel met Den Dungen, één van de clubs waar vertrekkend coach Ben Hoek eerder werkzaam was. Na Nooit Gedacht-uit, Margriet-thuis en SBC-uit, staat op zondag 26 maart in Alem de altijd beladen derby tegen rivaal DSC op het programma. In de eerste wedstrijd verloor Alem nog met 2-0 op bezoek bij de Kerkdrielenaren.

De manschappen van trainer Ben Hoek zullen dus gebrand zijn op een overwinning in de tweede derby van het seizoen, niet alleen vanwege de revanchegevoelens, maar zeker ook vanwege het benodigd aantal punten om degradatie naar de vierde klasse af te kunnen wenden. En stel dat Alem dit seizoen toch degradeert, heeft Cornelissen dan een clausule in zijn contract om er alsnog van af te zien? “Nee, geen claim of wat dan ook. Niet belangrijk. Dan hebben we voor volgend jaar gewoon één doelstelling en dat is kampioen worden. Dan wordt het in mei volgend jaar een feestje.”

Tactiek
Dit seizoen heeft Cornelissen al een aantal wedstrijden van Alem bezocht. “OJC speelt nog een aantal wedstrijden op zaterdag. Dan kan ik gaan kijken. Ik kan ze zeker nog drie of vier keer zien dit seizoen.” Natuurlijk heeft Cornelissen met Alem voor zichzelf een doelstelling. “In ieder geval een stabiele derdeklasser, is het voornemen. De selectie is talentvol met een gemiddelde leeftijd van 25 jaar.” Over de speelwijze die hij met Alem gaat hanteren, kan hij nog niet zoveel zeggen. “In de voorbereiding kijk ik wel wat er past. We zoeken de tactiek die het beste bij de spelers past.”

Alem’s nieuwe oefenmeester typeert zich als een trainer die best direct kan zijn. “Eerlijk en goed communiceren is belangrijk. Dat heb ik de afgelopen jaren ook geleerd. De spelers en ook de staf kunnen altijd bij mij terecht. De deur staat altijd open.”

Cornelissen, sinds elf jaar in het bezit van een UEFA B-diploma, is met zijn 36 jaar nog een vrij jonge trainer. Als hij zo fit blijft als ‘leermeester’ Willem Leushuis (70) lonkt nog een mooie trainerscarričre. “Mijn ambitie is om nog wat stapjes te maken. Ik wil nog het UEFA A TC1 halen. Dat is mijn uiteindelijke doel. Daarmee kan ik dan een vierde of derdedivisieclub trainen.”