Alem 30 jaar na kampioenschap

Voetbalclub vv Alem promoveerde na het vorige seizoen naar de derde klasse. Dat was dertig jaar nadat de club dat voor de eerste keer deed. Huub van Mook maakte deel uit van het succeselftal van destijds.

Wout Pluijmert

Huub van Mook
Genietend van de zon in zijn achtertuin aan de Leimuidenstraat in Alem, tuurt de inmiddels 65-jarige Huub van Mook naar het plakboek en foto's uit vervlogen tijden. De woning is uit 1960. Huub en Johanna van Mook wonen er al 44 jaar. Na even zoeken komt de kampioensfoto uit 1990 tevoorschijn. Hij noemt al zijn medespelers moeiteloos op. "Daar rechtsboven staat onze trainer Leo Ouwens wat verscholen. Een uitstekende trainer, die zelf op hoog niveau had gevoetbald. Het was vooral zijn verdienste dat dit kleine dorpsclubke in korte tijd zo omhoogschoot", verzekert Van Mook.

In 1973 was hij pas zeventien jaar toen hij aansloot bij het eerste elftal. Alem speelde in de tweede klasse van de Brabantse bond. "Wij beschikten over een goede spelersgroep. In die periode werden wij tweemaal kampioen en promoveerden we in 1982 naar de grote KNVB."

Het kampioenselftal van Alem dat in 1990 naar de derde klasse promoveerde.
Zittend derde van links Huub van Mook.

"Wij wonnen toen ook de Toon Schreuder beker, een belangrijke prijs in het Brabantse voetbal." Hoogtepunt was natuurlijk het kampioenschap in 1990 met promotie naar de derde klasse.
De openingswedstrijd was, voor héél veel publiek meteen tegen DSC uit Kerkdriel." Huub van Mook speelde negentien seizoenen in de Alemse hoofdmacht. Het moeten zo'n vijfhonderd wedstrijden zijn geweest. "Dat zal wel zo ongeveer. Destijds werd dat allemaal niet bijgehouden. Ik was geen technische voetballer. Ik moest het vooral van mijn inzet hebben. Bovendien zorgde ik ervoor dat ik een uistekende conditie had. Ik kon blijven gaan."
Van Mook zette in 1991, na het tweede seizoen in de derde klasse, een punt achter zijn voetballoopbaan in het eerste elftal. Hij voetbalde nog wat jaren in het derde elftal, maar moest door een chronische kuitblessure op zijn 36ste stoppen met voetballen.
Huub van Mook is een bekwaam timmerman en heeft heel wat uren in de opbouw van de club gestoken. "Wij gaan nog regelmatig samen naar de voetbalclub. Het valt mij op dat ik weinig spelers uit mijn team van destijds zie. De club heeft het prima voor elkaar. De accommodatie ligt er uitstekend bij. Ik ben blij dat nu duidelijk is da Alem niet hoeft te wijken voor het water." Van Mook gaat nog even terug naar 1995 toen er meer dan een meter water in de kantine stond. "Het was die winter dat heel Alem geëvacueerd werd. Wij zijn een week in Vorstenbosch ondergebracht."
Alem is met een jonge spelersgroep midden in coronatijd in de derde klasse teruggekeerd. "dat is voor hun ontwikkeling best lastig hoor. Ze liggen al zo lang stil terwijl ze juist nu moeten doorgroeien. Dit seizoen is eigenlijk helemaal verloren. Wij hebben het toen twee seizoenen in de derde klasse volgehouden. Maar ik heb er vertrouwen in dat zij het met deze talentvolle groep langer vol kunnen houden."