Klein 91-jarig vv Alem redt zich wel

Door corona lijkt competitievoetbal steeds verder weg. Na de persconferentie van deze week is er weinig perspectief. Clubs hebben het moeilijk. Het kleine vv Alem redt zich echter nog goed. Het feest voor het 90-jarig jubileum gloort.

Wout Pluijmert

"We zijn er natuurlijk ook klaar mee, maar de situatie met corona is nu eenmaal niet anders." Tonny van Lent, voorzitter van vv Alemen al 53 jaar lid van de club, kon vorig jaar maart wel even leven met de rust die het stopzetten van de voetbalcompetities met zich meebracht. "Ik kreeg opeens wat meer tijd voor privé en mijn groentenwinkel in Sint-Michielsgestel. Maar dat sloeg toch al snel om in hunkering naar het voetbal. Ik wilde die bal weer zien rollen. Ik verlang naar het contact met de mensen van de voetbalclub en alles wat daarbij hoort. Van Lent zet nu zelfs vraagtekens bij de regiotoernooien die de KNVB wil organiseren. "Kijkend naar de cijfers van het RIVM van nu, ziet ook dat er niet goed uit. Ik verwacht dat wij richting het nieuwe seizoen niet verder komen dan wat en een vriendschappelijke wedstrijd."

Alem voorzitter Tonny van Lent poseert, op weer een voetballoze zondag, bij de entree van zijn vv Alem
Foto: Wout Pluijmert

Ven Lent vervolgt: "Ik kan mij voorstellen dat er clubs zijn die het financieel moeilijk hebben. Wij zijn gezegend met goede sponsors, waarvan niemand een euro heeft teruggevraagd. Daar ben ik heel trots op. Ook de leden hebben voor wat betreft de contributie nog voor geen euro moeilijk gedaan. Natuurlijk missen ook wij de kantine-inkomsten, maar de penningmeester kan nog wel zwarte cijfers schrijven." Aan de kostenkant houdt Alem de vinger aan de pols. "Wij hebben alleen onze trainer Ben Hoek op de loonlijst staan. Daar hebben wij, in goed overleg, een regeling mee getroffen. Ben gaat vooralsnog bij ons tot medio 2022 door. Ook de gemeente Maasdriel denkt met ons mee. Zij hebben de veldhuur opgeschort."

Sportief heeft Alem niet te klagen. "Als wij ooit de competitie hervatten beginnen wij opnieuw in de derde klasse. De punten van dit seizoen zijn we uiteraard kwijt. Jammer want wij waren zo goed gestart met negen punten uit vier wedstrijden. Ik dacht dat wij op plaats vier stonden." Ben Hoek begint straks aan zijn derde seizoen, maar heeft nog geen twintig competitiedestrijden met Alem gespeeld. "Hij moet straks echt wel een keer een vol seizoen wat laten gaan zien", zegt Van Lent gekscherend. De club heeft haar zaakjes goed op orde. Duurzaamheid is ook bij de kleine dorpsclub het toverwoord. "Wij hebben nu inmiddels overal Led-verlichting".
Deze week vergadert het bestuur over de invulling van het 90-jarig jubileum , dat op 2 september 2020 zou plaatshebben. Dat is uitgesteld tot september 2021. "Het is de vraag of wij dat straks, mogelijk in een wat soberder opzet, kunnen laten doorgaan. Er moet natuurlijk nog wel iets gebeuren", verzekert Van Lent.

Tonny van Lent (61) werd vorig jaar juli door burgemeester Henny van Kooten gedecoreerd. Voor zijn verdiensten voor de gemeenschap en de voetbalclub in het bijzonder is hij benoemd tot lid in de orde van Oranje-Nassau.