Vraatzuchtige keverlarf slaat toe op de velden van jubilerend VV Alem

Een engerling, de schrik van tuinier en terreinknecht. © Gert-Jan Buijs/BD

De engerling heeft zich gestort op de grasmat van voetbalclub VV Alem. De keverlarve is dol op de wortels van gras en dat kan funest zijn voor de mat. Volgens de club is de vraatzuchtige engerling op tijd ontdekt. Daardoor viel het uiteindelijk mee.

Bertjan Kers 03-10-20, 12:10 Bron: BD

De gemeente Maasdriel heeft de mat laten behandelen. Er is geen wedstrijd die door dit beestje moest worden afgelast.

Het is niet elk jaar raak bij VV Alem, maar juist in het jubileumjaar heeft de vereniging de ongenode gast weer over de vloer. De club viert dit jaar het 90-jarig bestaan. ,,Ja, we hebben als club al te maken met corona en dan zouden we ook nog dit krijgen”, zegt Peter van Boxtel, die binnen het bestuur verantwoordelijk is voor de velden.

Bruine vlekken

De velden van VV Alem. © Bertjan Kers/BD
,,We hadden deze zomer al last van de droogte en daardoor hebben we veel gesproeid. Een week of wat terug zagen we weer bruine vlekken in het tweede veld verschijnen. Nog steeds de droogte, dacht ik eerst.” En dus gingen de sproeiers weer aan. Na de beregening trapte Van Boxtel de plekken bij de in het veld verwerkte sproeiers weer dicht. En toen zag hij een wit beestje kruipen. ,,Daar heb ik een foto van gemaakt en naar de gemeente gestuurd. Die kwam snel in actie.”

De engerling dook ook op het hoofdveld op, maar in mindere mate. Met een speciale mest werden de velden behandeld. Dat bood, tot grote opluchting van Van Boxtel, soelaas.

Lekkernij voor vogels
,,Een jaar of vijf terug was het erger”, weet hij. Toen veroorzaakte de engerling veel meer schade dan nu. ,,Je moet er op tijd bij zijn, dan kun je er iets aan doen. In een week tijd kan het probleem vertienvoudigen.” Daar komt bij dat de larven voor een tweede probleem zorgen. De kevers-in-spe zijn namelijk een lekkernij voor vogels. ,,En die ploegen zo je hele mat kapot.”