Raar topseizoen Alem eindigt eveneens op vreemde wijze

Door SJORS GROL

Het is een aparte tijd, maar bij Alem was het hele seizoen vreemd. Promotie zat er in het bijzondere 90-jarige jubileumjaar niet in.

MATS STEENBEKKERS (RECHTS) WAS TOPSCORER VAN ALEM MET TIEN GOALS. FOTO ROY LAZET

'Vreemd", mompelt Alem-elftalleider Ton Steenbekkers, ,,Ja, dat was het dit seizoen." Op speeldag één staat in Oss het duel Cito - Alem op het programma. Een 3-2 winst voor de Ossenaren is de uitslag, maar weken later valt er brief op de deurmat. Bij de Osse vierdeklasser staan twee spelers op het veld die nog een schorsing van vorig seizoen hebben openstaan. De wedstrijd moet worden overgespeeld.

Het verlies van het Gelderse team is ongeldig, maar het woord verliezen kennen ze dan al niet meer bij Alem. Dik twee maanden blijft de ploeg van Ben Hoek ongeslagen en in de beker kegelt Alem derdeklasser Vlijmense Boys en tweedeklasser VOAB uit het toernooi. De doelstelling in het jubeljaar is promotie en daarvoor is de club hard op weg. Even dwalen de gedachten in de Bommelerwaard af naar de jaren 1990 tot en met 1992, de enige seizoenen dat de plaatselijke trots in de derde klasse speelt.

,,Het was de hoogste tijd dat daarover niet meer werd gesproken. We hadden graag gezien dat er een nieuwe 'Gouden Generatie' was geweest", vervolgt de 53-jarige Steenbekkers, die door blessures destijds niet kon voetballen. ,,We krijgen in bestuurskamers ook wel eens te horen dat we in de derde klasse horen. We zijn een echt voetballende ploeg." Juist het voetballende aspect zou in de derde klasse beter thuishoren dan in de toch wat fysieke vierde klasse. ,,Ik weet ook zeker dat we met dat niveau meekunnen."

42 dagen droog
Tot promotie komt het niet. Een nieuwe vreemde periode breekt aan wanneer het kalenderjaar 2019 overslaat in een nieuw decennium. Na 26 januari speelt Alem 42 dagen geen competitievoetbal. Tropische stormen, levensgevaarlijke velden en carnaval zijn daar het debet aan. In de tussentijd staat alleen de achtste finale van de districtsbeker op het programma, maar op een druilerige dinsdagavond eindigt die in een 1-9 oorwassing tegen hoofdklasser Achilles Veen.

Wanneer er op 8 maart eindelijk weer kan worden gevoetbald, geeft Alem niet thuis tegen GVV: 2-1 verlies in Geldermalsen. Het coronavirus zorgt er een week later voor dat de KNVB een keuze maakt om het seizoen te staken. Alem noteert dan dertien gespeelde wedstrijden en staat met 28 punten op een tweede plek in de competitie. Zeven punten en vier wedstrijden minder gespeeld dan de Tielse koploper RKTVC. Mocht de competitie worden hervat, dan had de club nog de helft van het aantal te spelen wedstrijden moeten voetballen.

Mede daarom snappen ze de keuze van de Nederlandse bond, maar het jubileumfeest in september hadden ze maar wat graag gevierd op het hoogste niveau dat de club ooit heeft gespeeld. ,,Het is balen, ja. Nu eindigt het seizoen heel abrupt. Dat voelt toch vreemd", besluit Steenbekkers.