Schot voor de boeg
Vrijdag 7 november 2003

Door Henk van den Bosch

Voor Alem wordt het zondag de wedstrijd van de waarheid. De formatie van trainer Jos van der Els krijgt dan OSC'45, de koploper van de vijfde klasse F, op bezoek. Alem heeft drie punten achterstand op de tegenstander uit Den Bosch, maar heeft een wedstrijd minder gespeeld. Tonny van Lent bezig aan zijn elfde seizoen als leider van Alem, blikt in Schot voor de Boeg vooruit op het duel.

Tonny van Lent, bezig aan zijn elfde seizoen als leider van Alem, aan het werk met zijn selectie.
Foto: Ad van Hasselt

Het duel van zondag tussen Alem en OSC'45 is de eerste wedstrijd die meetelt in de strijd om de tweede periodetitel. De eerste periodetitel is nog niet beslist omdat de wedstrijd tussen FC Drunen en Alem, die afgelopen zondag op het programma stond, vanwege een sterfgeval bi, FC Drunen werd uitgesteld.
OSC'45 heeft de beste papieren om de eerste periode binnen te halen. Het heeft 20 punten uit acht duels en een positief doelsaldo van plus 20 (27-7). Alem moet de inhaalwedstrijd tegen FC Drunen met minimaal vijf doelpunten verschil winnen om de periodetitel alsnog voor de neus van OSC'45 weg te kapen. Het doelsaldo van Alem is plus 16 (20-4).

Winstkansen
"Ik schat de winstkansen van Alem hoog in tegen OSC'45", aldus Tonny van Lent, al elf jaar leider van de hoofdmacht van voetbalvereniging Alem. "OSC'45 is in de loop van de jaren een tegenstander gebleken die ons wel ligt, hoewel ze dit seizoen bijzonder sterk van start zijn gegaan. In het verleden hebben we voor eigen publiek altijd goed gepresteerd tegen OSC'45."
OSC'45 zal waarschijnlijk niet in de sterkste opstelling kunnen spelen in verband met schorsingen. Daar staat echter tegenover dat bij Alem topscorer Johan Vos is weggevallen. Vos liep in het bekerduel tegen Rossum een scheur in de voorste kruisband op en is daardoor voor de rest van het seizoen uitgeschakeld.

Van der Els
Van Lent schrijft de goede competitiestart voor een groot deel op het conto van Jos van der Els, die bezig is aan zijn tweede seizoen als trainer van Alem. "Onder zijn leiding is de groep naar een collectief gegroeid." "Vorig seizoen pakten we in thuiswedstrijden veel punten maar konden daarintegen in de meeste uitwedstrijden niet imponeren", zegt Van Lent. "Dit seizoen hebben we het tot nu toe beter verdeeld. Thuis werd drie keer gewonnen en uit twee keer. Verder hebben we twee keer gelijkgespeeld."
Van lent vindt dat Alem momenteel een uitgebalanceerd team heeft dat makkelijker tot scoren komt. "Daarnaast is de selectie, die uit een mix van routiniers en jeugdige talentvolle spelers bestaat, in de breedte sterker geworden. De verdediging - met laatste man Hans Brekelmans, de solide mandekkers René van Boxtel en René van Eeuwijk en doelman Karel van Hoften - staat als een huis.

Spitspositie
"Ferdi Hamilton, afkomstig van Rossum, zet als centrale middenvelder de lijnen uit", schetst Van Lent. "Gert-Jan van Boxel, eveneens overgekomen van Rossum, heeft noodgedwongen, maar wel met verve, de spitspositie overgenomen van de geblesseerde Johan Vos. Verder hebben de jeugdige talenten Robert-Jan Hofman, Chris van Oers en Stan Schreuders een vaste plaats in de selectie weten te veroveren.
Met deze selectie moet dit seizoen het behalen van een periodetitel en een plaats bij de eerste vier zeker haalbaar zijn."