Ambitieuze spits wil snel vooruit

Veertien doelpunten maakte Mart van Boxtel dit seizoen voor Alem. Mede dankzij die treffers is de vierdeklasser nog altijd in de race voor een plek in de nacompetitie.

Interview Mart van Boxtel door Tim van Dorsten

ONDANKS DE HOGE POSITIE OP DE RANGLIJST, IS MART VAN BOXTEL NIET TEVREDEN OVER HET HUIDIGE SEIZOEN.
"WE HEBBEN ZO'N TWAALF PUNTEN LATEN LIGGEN."
Foto © MARC BOLSIUS

Een hattrick en zelfs vier doelpunten in één wedstrijd: de Alemse spits Mart van Boxtel is dit seizoen op dreef. "Ik ben me dit seizoen goed aan het ontwikkelen", geeft de 19-jarige aanvaller toe. "Ik heb me nog nooit zo fit gevoeld." Ondanks zijn jonge leeftijd is hij niet meer weg te denken uit de basis van de vierdeklasser en met veertien doelpunten is hij topscorer van de Gelderse club.

Zijn doelpunten komen vooral van zijn hoofd en uit zijn harde schoten van ruim twintig meter. Daarnaast geldt hij voor Alem als een belangrijk aanspeelpunt. "Ik ontvang regelmatig de bal als ik met mijn rug naar het doel sta. Dan kan ik onze snelle buitenspelers Mats Steenbekkers en Hans van de Boogaard wegsturen. Uit hun voorzetten probeer ik dan raak te koppen."

Dat laatste valt nog te verbeteren, vindt hij. "Ik moet beter leren timen. Als ik mijn moment van koppen net iets beter kies, dan had ik dit seizoen al zeker twintig doelpunten kunnen maken."

Behalve als spits heeft hij ook een paar wedstrijden op het middenveld gestaan. "Met name in wedstrijden waarin de tegenstander een sterke spelverdeler op het middenveld heeft staan. Ron van Boxtel van Maliskamp, bijvoorbeeld. Dan is het mijn taak om hem voor de voeten te lopen. Kevin Broekmeulen staat dan in de spits. Maar het liefst sta ik zelf in de spits."

Concurrentie
Hoewel Alem met een vierde plaats nog steeds uitzicht heeft op de nacompetitie, is Van Boxtel niet tevreden over het seizoen. "We hebben dit seizoen moeite gehad om onze draai te vinden", merkt hij. "Waar onze vorige trainer Piet Saaman zich met name op de basis richtte, houdt onze huidige trainer Peter Burg zich meer met het tactische gebied bezig. Op de training richten we ons veel op het positiespel, maar in wedstrijden komt dit er nog niet uit. Daarnaast ontbreekt vaak de scherpte aan het begin en aan het eind van een wedstrijd. Hierdoor zijn we zo'n twaalf punten misgelopen."

Toch is hij ervan overtuigd dat de top drie in de vierde klasse E, met de daarbij horende nacompetitie, nog steeds mogelijk is. "We hebben een jonge, sterke groep, met veel concurrentie tussen de spelers. Dat is goed, we houden elkaar scherp."

Zijn ambitie gaat verder dan Alem. "Ik ben nog jong, maar wil graag zo snel mogelijk in de derde klasse spelen", vertelt hij. "Onze vorige trainer vond ook dat we promotie niet te lang moesten uitstellen." Voor Alem ziet hij de derde klasse als hoogst haalbaar, zelf denkt hij dat hij op een hoger niveau kan spelen. "Zoals de eerste of tweede klasse", klinkt hij overtuigd.

Die overtuiging heeft hij omdat hij regelmatig een balletje trapt met Tjeerd Bron van eersteklasser GRC 14 en Rob Goesten, keeper van tweedeklasser Nivo Sparta. "Zij zijn goede vrienden van me sinds de middelbare school in Zaltbommel. We kijken naar elkaars wedstrijden. Ook ga ik met Tjeerd naar de sportschool. Hij is een goede motivator."

Bron:    Brabants Dagblad