26-09-2004 Alem DA1 - Jan van Arckel DA1 2 - 3

Alem DA1 - Jan van Arckel DA1 2-3

Een indirecte vrije trap? Hoe doe je dat?

Alem - Ammerzoden! Dé wedstrijd van het seizoen! De wedstrijd waar alle dames uit de selectie van vorig jaar naar toe hebben geleefd. De wedstrijd die hoe dan ook gewonnen zou moeten worden. Vorig jaar in de uitwedstrijd nipt verloren door een partijdige scheidsrechter, thuis met 1-1 gelijkgespeeld. Tijd voor revanche!

En zondag moest het dan gebeuren. Zeer gedreven stonden de meiden op het veld. Ze moesten winnen vandaag! Aan de zijlijn bevond zich een groep supporters, én hun nieuwe trainer Bernard Scully! Dat moest toch wel goedkomen! Het bleek echter vies tegen te vallen. Na een half uur spelen keken de dames zelfs al tegen een 0-2 achterstand aan. Een duidelijke reden voor het slechte spel was niet te vinden. Het ging immers stukken beter dan vorige week. Maar toch leken de dames niet aan hun eigen spel toe te komen. Maakten de rotopmerkingen van de onvriendelijke Ammerzodense dames misschien te veel indruk op hen? "Niets van aantrekken!" werd aan de zijlijn geroepen. Maar zo makkelijk was dat niet. Ook scheidsrechter Niels had het zwaar te verduren met de dames uit Ammerzoden die duidelijk op hun teentjes getrapt waren. Hij bleef gelukkig koel en wist op de juiste manier te reageren: "En nu je mond houden, anders stuur ik je van het veld af!" In het systeem van de Alemse meiden moest echter wel iets veranderd worden voordat de stand teveel uit de hand zou lopen. Een ingrijpende wissel vond plaats toen Annet vanuit de aanvallende positie naar de verdediging werd geplaatst. Zij zorgde voor wat zekerheid in de verdediging en beschikte daarnaast over de kracht om de bal vanuit eigen doelgebied weg te werken richting de middenvelders en aanvallers. Hierdoor onstonden er aan het eind van de eerste helft kansen voor Alem. Een paar minuten voor de pauze scoorde Maartje de 1-2. Er was weer hoop! In de pauze was het Bernard die de meiden weer moed insprak. Spitsen moesten op het randje van buitenspel blijven staan zodat de lange ballen van Annet voor een doorbraak konden zorgen. Enkele belangrijke wissels werden doorgevoerd. Het nieuwe systeem werkte. De Alemse dames werden aanzienlijk sterker. Zij gingen druk zetten op de verdediging van Ammerzoden, in tegenstelling tot de eerste helft. Toch was het Ammerzoden die halverwege de tweede helft haar voorsprong uitbreide tot 1-3. Ondanks dat waren zij niet de beteren van de wedstrijd. Integendeel, de laatste tien minuten was het Alem die de touwtjes in handen had. Een 2-3 doelpunt vloeide er uit voort. De spanning op het Alemse complex nam duidelijk toe. Toeschouwers werden luidruchtiger en het spel van de dames werd haastiger. De gelijkmaker zat eraan te komen, en dat voelde de Ammerzodense keepster ook wel. Tijdrekken was het gevolg. Even leek er voor Alem een geschenk uit de hemel te vallen toen de keepster van Ammerzoden de bal te lang in haar handen hield. Alem kreeg een indirecte vrije trap in het strafschopgebied. "Een indirecte vrije trap? Wat is dat?" was de reactie van de meeste Alemse dames. Niet verwonderlijk dus dat de vrije trap geen succes werd. De kans op de gelijkmaker was verspeeld, en dat wisten de dames inmiddels ook wel.... Op naar Ammerzoden dan maar!

2x Maartje van Osch

Bron:    Maartje van Osch