22-04-2019 Jan van Arckel 1 - Alem 1 2 - 1

Jan van Arckel 1 - Alem 1    2-1    (1-1)

Koude douche voor Alem in de strijd om de derde plaats

Thom de Looijer maakt na dit seizoen de stap naar tweedeklasser Roda Boys.
Foto: © Frank van Engelen

"We hebben de hele wedstrijd gecontroleerd, alleen tegen 10 man hadden we het moeilijk, zag Jan van Arckel-trainer Marco van Loon. " "We hebben vandaag te veel kansen gemist", vond Alem-leider Ton Steenbekkers.
"Vorig seizoen speelden we nog in de vijfde klasse en nu zijn we al zo goed als veilig", aldus Van Loon. "De wedstrijd van afgelopen zaterdag (1-1 tegen Buren) heeft te veel kracht gekost om vandaag te kunnen winnen", aldus Steenbekkers.
Sterk staaltje Jan van Arckel

Dit seizoen presteert Jan van Arckel goed. Samen met Hedel, OSC'45 en Ravenstein promoveerden de Ammerzodenaren aan het eind van vorig seizoen van de vijfde klasse D naar de vierde klasse E. Maar waar die drie clubs momenteel strijden tegen degradatie, heeft Jan van Arckel zich zo goed als zeker verzekerd van lijfsbehoud. Sterker nog: de club uit het Gelderse Ammerzoden maakt zelfs kans op de derde periodetitel. ,,Dit is een jonge groep met veel potentie", heeft ook trainer Marco van Loon gemerkt.

Toen hij begin dit seizoen de nieuwe trainer van Jan van Arckel werd, was zijn voornaamste doel lijfsbehoud. ,,We begonnen direct goed, door van de eerste vijf wedstrijden er vier te winnen. Daarna liepen we tegen enkele flinke nederlagen tegen Maliskamp (1-7), Wilhelmina (6-1) en Beesd (3-6) aan. De groep mag alleen nog meer voetbalslimheid krijgen. Door eerder bij een overtreding te schreeuwen of door een wedstrijd eerder te beslissen."

Dat laatste bleek tegen nummer zes Alem. Na een halfuur kwam de thuisclub op voorsprong: Jeroen de Groot schoot raak, nadat Dennis van Heusden de bal bij hem had ingespeeld. Vlak voor rust kwam Alem op gelijke hoogte, toen Kevin Broekmeulen Hans van de Boogaard alleen op Jan van Arckel-keeper Geert Verhoeven afstuurde. Na ruim een uur spelen kreeg Alem-aanvaller Mats Steenbekkers zijn tweede gele, en dus rode, kaart. Uit de daaruit volgende vrije trap kopte Mark Roeters namens Jan van Arckel raak. De thuisclub kreeg daarna diverse mogelijkheden om de wedstrijd in het slot te gooien, maar ook Alem kreeg kansen op een gelijkmaker. ,,We kregen het pas moeilijk nadat we tegen tien man speelden."

Dat beaamde Thom de Looijer. Vlak na het doelpunt van De Groot kreeg hij een uitgelezen mogelijkheid om de score te verdubbelen. ,,Ik had teveel tijd om na te denken. Ik denk dat ik daarom de bal naast het doel schoof", liet hij weten. Die misser was opmerkelijk, aangezien De Looijer clubtopscorer van Jan van Arckel is met zeventien treffers. Mede door dat doelpuntenaantal gaat hij volgend seizoen voor zaterdagtweedeklasser Roda Boys spelen. ,,Ik ben meer gaan scoren dankzij de tips die ik van onze vorige trainer Bart Goesten heb gekregen. Hij is, net als ik, een vleugelaanvaller en hij adviseerde me om meer te schieten." De vraag van Roda Boys kon hij niet weerstaan. ,,Ik wil weten waar mijn plafond ligt, daarom wil ik deze stap zetten. Daarbij speel ik liever op zaterdag dan op zondags, vanwege mijn werk als elektromonteur. Dan heb ik een dag langer rust om te herstellen."

Van Loon gunt zijn pupil de stap. ,,Het is jammer voor ons, maar ik snap zijn stap. Bij Roda Boys is het wel nog een teveel komen en gaan van voetballers, vind ik. Maar ik hoop dat hij slaagt."
Verslag: Tim van Dorsten - Brabants Dagblad

Jeroen de Groot