01-05-2016 Alem 1 - Berkdijk 1 2 - 0

Alem 1 - Berkdijk 1    2-0    (1-0)

Alem pakt strohalm

Alem dwarsboomt kampioenschap van Berkdijk

De bloemen lagen klaar voor Berkdijk. Maar Alem wilde er niets van weten en klopte de koploper met 2-0. Daardoor is het pleit in 5C nog niet beslist.

“We hadden ons voorgenomen dat Berkdijk niet op ons veld kampioen mocht worden. Daarin zijn we geslaagd”, stelde Alem-trainer Piet Saaman. Door de winst blijft Alem voor Berkdijk de grote concurrent. Met een puntje meer en een wedstrijd minder staat Berkdijk nog steeds op poleposition. Er moet een soort wonder gebeuren om de Kaatsheuvelnaren van de titel te houden. Saaman: “De kans dat wij kampioen worden is natuurlijk klein. Dan moet Berkdijk zondag al verliezen van Heerewaarden en de week erop van Wadenoijen. Bovendien moeten wij ook nog winnen dan van Heerewaarden. We houden het voorlopig er maar op dat we de nacompetitie ingaan.”

Berkdijk is zondagmiddag geen kampioen geworden in de vijfde klasse C, want de Kaatsheuvelnaren verloren bij Alem, de enige concurrent in de strijd om de titel, met 2-0. De wedstrijd werd nog een tijdje stilgelegd.

De wedstrijd werd één minuut voor de rust door scheidsrechter Schouten gestaakt toen hij door een supporter van Berkdijk werd bedreigd. Na overleg in de bestuurskamer met de aanvoerders werd na tien minuten de wedstrijd hervat.
Alem leidde op dat moment met 1-0, een doelpunt van Davy Baars. Berkdijk kende voor de rust de pech dat de paal werd geraakt en een bal van de doellijn werd gehaald. Na rust besliste Baars het duel, een buitenspeldoelpunt. Maar de assistent-scheidsrechter weigerde te vlaggen.
Berkdijk kan volgende week thuis kampioen worden. Dan moet er worden gewonnen van Heerewaarden.

Bloemen blijven in de bestelbus

Kees Smulders had 25 bossen bloemen paraat voor Berkdijk, dat de titel nog niet pakte.
En nu? 'Hij verkoopt ze wel weer.'

Bloemist Kees Smulders is een echte supporter van Berkdijk. Smulders is ook sponsor van de club. Deze zondagmiddag wil hij uitpakken: spelers en technische staf krijgen rond half vijf van hem een bos bloemen, rood met zwart natuurlijk: de clubkleuren van Berkdijk. Er wordt wel een tegenprestatie verwacht: één punt pakken bij Alem, dan is zijn cluppie verzekerd van het kampioenschap. De ruikers liggen in zijn bestelbus. Bij aankomst heeft hij een mazzeltje: een auto vertrekt, zijn voertuig past precies op die open plaats pal bij het Alemse veld. Hij hoeft alleen maar de weg over te steken om ze te halen als het zover komt.
Maar de bloementuilen gaan weer mee naar huis. Alem, de enige concurrent van Berkdijk, wint verdiend met 2-0. De spelers druipen af, er heerst een grafstemming in de kleedkamer. Daar past weer een ander soort bloemwerk bij: een rouwkrans. Die heeft Smulders dus niet voorhanden. 25 bossen bloemen, wat moet je ermee? "Die verkoopt hij wel weer", zegt zijn zoon Bas, aanvoerder van vijfdeklasser Berkdijk. Andere mogelijkheid: hairspray eroverheen, blijven ze nog een dag of zes toonbaar. Anders moet hij zaterdag weer aan de slag: daags daarna dient de tweede kans voor de titel zich aan, maar dan moet er wel worden gewonnen van Heerewaarden. Smulders fungeert voor de club ook als een backoffice. In een grote koelcel staan zeker zestig kratten bier. Ingeslagen om het grote feest te vieren. Vandaag blijven de doppen erop zitten. En misschien is er nog een plekje vrij voor al die broodjes en shoarma die waren ingeslagen om de inwendige mens te verwennen bij het Kaatsheuvelse kampioensfestijn.

Arbiter bedreigd
Komende zondag kan Berkdijk alsnog de vlag hijsen. Dat had een heel ander verhaal kunnen worden als na de rust weer een supporter van Berkdijk het nodig zou vinden om scheidsrechter René Schouten de huid vol te schelden. Wéér, want vlak voor de thee, toen Schouten, die goed floot, een terechte gele kaart trok voor een speler van Berkdijk, werd de arbiter door een 'supporter' te kennen gegeven dat hij 'wist waar hij in Tilburg woonde'. "Hij riep ook nog dat ik ervoor moest zorgen dat Berkdijk vanmiddag kampioen moest worden. Anders zou ik niet veilig thuiskomen", zei de arbiter na afloop.

Arbiter René Schouten kreeg van een Berkdijk-supporter te horen dat hij 'wist waar hij in Tilburg woonde'.

Schouten legde de wedstrijd stil, overlegde onder meer met Betty Schelle, ambassadeur van de KNVB. Na ongeveer een kwartier hervatte hij de wedstrijd. De tweede helft verliep bijna voorbeeldig. En dat is maar goed ook voor Berkdijk. Schelle, uitgenodigd om eventueel te huldigen: "Ik maak een rapport op. Als er nog een keer zo'n bedreiging zou worden geuit, was de kans groot dat Berkdijk met puntenaftrek zou worden gestraft. Nee, nu niet." Geen domme uitlating meer: dat was nog het grootste winstpunt voor Berkdijk.
Verslag:   © Kees Klijn - Brabants Dagblad

Davy Baars scoort 1-0 voor Alem

Alem topscorer Davy Baars beslist de wedstrijd

Alem wint verdiend van Berkdijk