08-02-2015 SC Elshout 1 - Alem 1 3 - 2

SC Elshout 1 - Alem 1    3-2    (2-1)

Alem blijft hekkensluiter na nederlaag tegen SC Elshout

Alem heeft zondagmiddag de competitie hervat met een nederlaag bij SC Elshout: 3-2. Daardoor blijven de mannen van trainer Patrick Theuwis op de laatste plaats staan in de vierde klasse F.

Elshout deelde de eerste tik uit: een doelpunt van Robin van den Brand. Maar Alem kwam terug door een benutte strafschop van Martijn Leerintveld. Nog voor de rust sloeg aanvoerder Van den Brand nog een keer toe.
Toen Thom van Delft in de 57e minuut het derde doelpunt voor de thuisclub aantekende, leek de wedstrijd gespeeld, maar door een misverstand kon Gijs Sars de spanning weer terugbrengen: 3-2. Daar bleef het bij.

Luc van den Aker (SC Elshout, midden) krijgt het zwaar te verduren van Chris van Eldik (Alem, rechts)

Opgegroeid in Kerkdriel, hij woont in Hurwenen, maar al vanaf 1975 volgt Gerrit van den Anker de verrichtingen van het eerste elftal van Alem – uit én thuis. „Een aannemer had cham­pignoncellen bij mij gebouwd.
Hij was sponsor van Alem, ik moest maar eens een keer naar een wedstrijd komen kijken. Nu zit ik iedere dag bij de club, als ter­reinknecht.” Van den Anker is zondagmiddag niet alleen naar SC Elshout (3-2 nederlaag) geko­men om zijn ploeg aan te moedi­gen, Cor Steenbekkers is met hem meegereden. Ook zo’n type dat Alem nimmer in de steek zal laten.
Alem dit seizoen volgen, dat is lij­den. De club staat stijf onderaan in de vierde klasse F. Er zijn wel eens momenten geweest dat ze bij uitwedstrijden eerder wilden opstappen. „Maar dat schiet niet op”, zegt Van den Anker, die nog maar eens een sjekkie draait. „De kantine gaat bij ons pas om half vijf open.”
Cor heeft nog de gouden jaren meegemaakt, toen hij zelf in het vlaggenschip speelde. „In de jaren zestig stonden negen Steenbek­kers in het eerste.” Twee genera­ties later loopt voetballen nog al­tijd als een rode draad door de fa­milie. Tegen Elshout staan er bij acquit drie in het veld: Lars, Luuk en Mats. Na rust komt Job er ook nog bij. Luuk en Mats zijn klein­kinderen van Cor. Nog niet echt droog achter de oren, pas 18 en 16 jaar. Mats kan aardig ballen. „Die heeft me dit seizoen al veertig eu­ro gekost, voor elk doelpunt een­tje”, zegt opa trots. Het probleem: ze zijn gescoord bij de A-jeugd, daar heeft het eerste niks aan.

Die A-jeugd doet het prima, staat bovenaan. De toekomst ziet er voor Alem goed uit. Maar kan de club dit seizoen overleven? Gerrit ziet kansen. „Vorig seizoen ston­den we er ook beroerd voor, maar met een mooie eindsprint heb­ben we ons gered. Daar houd ik me maar aan vast.” Degraderen, Cor ziet dat niet als een ramp. „Nu is het allemaal har­ken. Dan heb je meer gelijkwaardi­ge tegenstanders. Dat is voor die jonge gastjes ook beter.” Maar, meent Cor, ervaring is wel nodig om dat jonge spul een beetje te begeleiden.
Niek van Lent is zo’n type. De aanvoerder is 35 jaar, kent de club door en door. Maar Alem hoeft op Van Lent niet meer te rekenen. „Dit is mijn laatste seizoen. De maandagochtenden voelen niet zo lekker meer.”

Bij Elshout zet Alem weer een stap richting het ravijn: er wordt alweer verloren. Vlak voor rust lijkt er niets aan de hand: 1-1.
Maar in de 44e minuut incasseert de ploeg toch een doelpunt en na de pauze valt de genadeklap.
Alem doet nog iets terug, maar punten levert het niet op. Gerrit gaat naar de kantine, in Alem. De juffrouw zal er nog niet zijn: bij Elshout is al om half twee afge­trapt. Nog een tegenvaller erbij.

Alem-aanvoerder Niek van Lent (rechts) stevent in zijn laatste seizoen als voetballer af op rechtstreekse degradatie met zijn club

Foto's : ©Jan Verhoeven

Twee punten staan er pas achter de naam van Alem. Dus moeten de manschappen van trainer Patrick Theuwis aan de bak om ook volgend seizoen vierdeklasser te kunnen blijven. Maar het zal moeilijk worden, want zondag tegen SC Elshout werd de nederlagenserie weer voortgezet.
Met 3-2 moest Alem er aan geloven. Lijfsbehoud zal dan ook moeilijk worden. Dat weet trainer Theuwis, die na dit seizoen het stokje overgeeft aan Piet Saaman, als geen ander. “We wisten dat het moeilijk zou worden. Daar waren we intern al van bewust. Vandaar dat we nu ook maar jonge jongens de kans geven, zodat er voor de toekomst toch een goed elftal staat.”
Tegen Elshout had Alem wel een puntje verdiend. Theuwis: “De inzet was uitstekend, daar lag het allemaal niet aan. Maar we gaven alleen de eerste twee tegengoals te gemakkelijk weg. Ja en dan wordt het een moeilijk verhaal natuurlijk. Op het laatst kregen we nog een pracht van een kopkans voor de gelijkmaker, maar helaas.”
Martijn Leerintveld en Gijs Sars zorgden voor de Alem-treffers. Voor Sars was het leuk. “Die deed voor het eerst na zijn blessure weer mee en scoort gelijk. Dat was positief”, keek Theuwis, die zelf voor volgend seizoen nog bezig is met een nieuwe club, terug.

Robin van den Brandt
Martijn Leerintveld
Robin van den Brandt
Thom van Delft