16-03-2014 Jan van Arckel 1 - Alem 1 0 - 1

Jan van Arckel 1 - Alem 1    0-1    (0-1)

Met negen man wint Alem van Jan van Arckel

Alem-keeper Joost Stoof deed zijn oude club Jan van Arckel gisteren pijn met cruciale én mooie saves.

Thomas van Zeelst (Jan van Arckel, links) verliest het luchtduel van Bart van Lent (Alem)
Foto: Maikel Samuels

door Tim van Dorsten – Duels tussen Jan van Arckel, liefkozend Jantjes ge­noemd, en Alem zijn derby’s.
Niet alleen liggen beide vierde­klassers slechts een kwartier van elkaar af, maar ze voeren ook het­zelfde beleid. In beide clubs draait alles om de jeugd. „Jeugd is het ce­ment van deze club”, legt Jan van Arckel-voorzitter Nico Kremers uit. „Daarom proberen we ook zo­veel mogelijk voor onze jeugdspe­lers te organiseren: van voetbal­kampen en voetgolf tot zelfs kar­ten. Met dit soort leuke activitei­ten zorgen we voor extra gezellig­heid en krijgen we steeds weer nieuwe jeugdspelers erbij.”
Door die aanwas van de laatste ja­ren heeft de Ammerzoodse vier­deklasser zo’n vijf jaar geleden be­sloten zijn Sportpark d’n Huybert uit te breiden. Begin volgend sei­zoen kan Jan van Arckel deze uit­breiding, vier kleedkamers en een materiaalruimte, in gebruik ne­men. „De afgelopen jaren zijn vooral veel meisjes bij ons gaan voetballen”, vertelt Kremers. „Spe­ciaal voor hen maken we vier nieuwe kleedkamers, wel zo pret­tig.” Het is met name gezelligheid waarhet om draait, vertelt Kre­mers. „Ik merk het in alle geledin­gen. Zo komen oud-spelers nog geregeld bij ons langs. Laatst zag ik er een paar, die bij tweedeklas­ser Roda Boys en hoofdklasser OJC spelen, hier samen een balle­tje trapen. Prachtig, vind ik dat.”
Wat betreft het eerste elftal heeft hij dan ook geen hoge eisen. „Ons eerste elftal bestaat uit spelers uit dit dorp en deze regio. Wij hoe­ven niet per se te promoveren, de vierde klasse vinden we prima.
Als we bijvoorbeeld een periode pakken en nacompetitie spelen, beschouwen we dat als een leuke extra.”

Niek van Lent besliste de burenruzie tussen Jan van Arckel en Alem in het voor­deel van die laatste club

In de derby tegen Alem eiste giste­ren een jeugdspeler van Jan van Arckel de hoofdrol op. Helaas voor de thuisclub was het Alem-keeper Joost Stoof, die met twee knappe reddingen in de slot­fase de uitblinker was. Eerst tikte hij een kopbal van Jeroen de Groot over en een paar minuten later stopte hij een kopbal van Ste­fan van Osch. „Dit zijn de mooie overwinningen”, zei hij na afloop. „Hier geniet ik extra van.” Op dat moment stond ‘zijn’ Alem voor, maar speelden de bezoekers wel met negen man. Vlak voor rust scoorde Niek van Lent op aange­ven van Chris van Eldik. In het eerste kwartier van de tweede helft pakten Gijs Sars en Van El­dik hun tweede gele kaart, waar­door Alem het laatste halfuur met negen man speelde. „We hebben het nooit moeilijk gehad”, keek Stoof terug. „Ondanks ons onder­tal drong Jan van Arckel nooit echt aan. Behalve in de laatste paar minuten.”
Maar juist in die minuten kon Stoof excelleren. Jan van Arckel­trainer Rob van Loon baalde goed van het verlies. „We begonnen veel te slap aan het duel. Te veel spelers voetbalden onder hun ni­veau.”

Foto: Maikel Samuels

Alem heeft vanmiddag belangrijke punten gepakt in de strijd om lijfsbehoud in de vierde klasse F. Ondanks twee rode kaarten werd er met 0-1 gewonnen van Jan van Arckel.
Vlak voor rust zorgde aanvoerder Niek van Lent op aangeven van Chris Eldik voor de enige treffer van de wedstrijd. Vlak na rust ontving Gijs Sars zijn tweede gele kaart en vijf minuten later overkwam van Eldik hetzelfde. Toch wist Alem de zege over de streep te slepen, mede dankzij twee belangrijke reddingen van keeper Joost Stoof.
"Te veel spelers hebben vandaag hun niveau niet gehaald", vond Jan van Arckel-trainer Rob van Loon. Volgens Alem-trainer Patrick Theuwis was de overwinning goed voor het moraal. "We willen niet degraderen, daar blijven we voor strijden."

Alem verraste Jan van Arckel op eigen terrein. Het werd 0-1 voor de ploeg van trainer Patrick Theuwis. “Een schande. Wat wij hebben laten zien leek nergens op”, stelde Jan van Arckel-trainer Rob van Loon na afloop teleurgesteld.
“Een derby onwaardig van onze kant.” Alem-trainer Patrick Theuwis was natuurlijk wel in zijn nopjes. “We waren eindelijk eens compleet. De beleving was er en dan kunnen we best aardig voetballen”, aldus Theuwis die voor rust Niek van Lent de 0-1 zag scoren.
Na de pauze leek Alem het moeilijk te krijgen omdat de bezoekers al snel met negen man verder moesten (Gijs Sars en Chris van Eldik kregen allebei 2x geel). Theuwis: “Gelukkig maakte Jan van Arckel verkeerde keuzes door alles door het midden te doen. We hebben vervolgens puur op karakter de overwinning binnengehaald.”

Niek van Lent

Kaarten:

Jan van Arckel Alem
Ricardo Laus   Gijs Sars
Mark Roeters   Chris van Eldik
Johan Kivit   -

Alem 1 :
Joost Stoof,
Lars Steenbekkers, Chris van Eldik, Dennis van Mook, Jeffrey Kollenburg
Bart van Lent, Niek van Lent (Jens Steenbekkers), Koen van Kessel (Jorge Reuvers), Gijs Sars
Danny Wuits (Martijn Leerintveld), Davy Baars
Wisselspelers :