22-05-2011 Alem 1 - OSC'45 1 0 - 1

Alem 1 - OSC'45 1    0-1   (0-0)

Alem verliest eerste duel nacompetitie

Geen kampioen geworden in de vijfde klasse F. Daar­om zet OSC’45 alles op alles om via de nacompetitie te promoveren. De eerste stap is gezet: 0- 1 bij Alem.
door Tim van Dorsten

1 minuut stilte voor de wedstrijd, als respect voor Piet van Boxtel, onlangs overleden oud Alem-bestuurslid.

Terwijl Alem de nacompe­titie als een mooi toetje beschouwt, liet OSC-trai­ner Erik van Rooij gister­middag nog maar eens duidelijk blijken dat de Bosschenaren hun doelstelling dit seizoen niet heb­ben behaald. „Toen we vorig sei­zoen degradeerden, wilden we zo snel mogelijk terug naar de vierde klasse. Daarom was het kampioen­schap ons voornaamste streven.”

Daarin slaagde de Bossche club niet, maar door de eerste periode te pakken was OSC al vroeg verze­kerd van de nacompetitie.

Hoe anders was het seizoen voor Alem, dat vooral zichzelf heeft ver­rast. Na vier wedstrijden had de Gelderse club nog geen enkel punt gehaald. Trainer Patrick Theuwis en leider Tonny van Lent haalden toen middenvelder Tom van Gef­fen over om tussen de doelpalen te gaan staan, waarna een reeks van vijftien wedstrijden zonder verlies volgde. „We hebben boven verwachting gepresteerd”, vond ook Van Lent. „Promotie hoeft voor ons niet per se. Maar we zijn nu zo dichtbij, dus gaan we er vol voor.” Dat verschil in benadering was in de eerste helft goed zicht­baar. Alem leek vrijer te spelen, ter­wijl OSC veel last van de spanning had. De eerste grote kans was dan ook voor de thuisclub: na tien mi­nuten stuurde Elies Sars ploegge­noot Kevin Broekmeulen weg. De Alem-aanvaller stuitte echter op OSC-keeper Henri Wolfs. Later bleek dat dit voor Alem de groot­ste kans van de wedstrijd was. Vol­gens Van Lent scoorde Broekmeu­len niet, omdat hij nog te veel last van een enkelblessure had. Een klein halfuur later schoot diezelfde Broekmeulen een bal van zo’n twintig meter net naast. Ook de bezoekers wisten voor rust enkele kansjes te creëren. Pas in de twee­de helft kregen ze echter iets meer grip op het duel, mede dankzij de komst van Dave Gersjes. „ Met hem wilde ik zorgen voor meer diepte aan de rechterkant”, legde Van Rooij uit.

Dat had een positief effect, al had Gersjes weinig met de goal te ma­ken. Na een pass van OSC- speler Johnny Hensels omspeelde zijn ploeggenoot Kevin de Jong Alem-speler Jeffrey Kollenburg en plaatste de bal daarna in de lange hoek.

Door de zoektocht naar een gelijk­maker liet Alem veel ruimte in de verdediging. Hiervan wisten Gers­jes, Raymon van Rijn, Bennie Eer­hart en Mourad Hajjouji namens OSC niet te profiteren. „Dat is het enige wat we onszelf kunnen aan­rekenen”, vond Van Rooij. „We hadden hier meer moeten scoren.

Aan de andere kant hebben we al­les in eigen hand.” De uiteindelij­ke beslissing voor promotie valt op Hemelvaartsdag. Dan ontvangt OSC in eigen huis vierdeklasser HHC’09 uit Heusden. „In Heus­den wonnen we in november een oefenwedstrijd met 1-2. Die wed­strijd is natuurlijk anders dan de­ze, maar zo’n uitslag is wel goed voor het vertrouwen.”

58e Minuut
Kevin de Jong

Alem 1 :
Tom van Geffen,
Jaap van Boxtel, Dennis van Mook, Jorge Reuvers, Koen de Leeuw (Danny Werner)
Stan Schreuders (Rick Leerintveld), Bart van Lent, Jeffrey Kollenburg, Elies Sars (Danny Wuits)
Kevin Broekmeulen, Jochem van Mil
Wisselspelers :