28-02-2010 Alem 1 - Berkdijk 1 1 - 3

Alem 1 - Berkdijk 1    1-3   (0-3)

Berkdijk bokst Alem in korte tijd knock-out

Twintig rampzalige minuten nekten Alem in het duel met koploper Berkdijk.
Vooraf ging Alem voor een punt, na afloop moest trainer John Lapon­der constateren dat er maar twin­tig slechte minuten voor nodig wa­ren geweest om te verliezen van een scherpe koploper. Op een bij aanvang prima bespeelbaar veld startte Alem vol goede moed aan het duel. „ Op Niek van Lent na was iedereen fit en dat is voor ons een luxe positie. Alem is een klei­ne vereniging en dan kan elke bles­sure vervelende gevolgen hebben voor ons eerste elftal”, analyseerde trainer John Laponder. Hij maakt zijn eerste seizoen als trainer vol en vertrekt na dit seizoen bij Alem. Het is voor hem een voetbal­jaargang met gemengde gevoelens. „ Alem is een prachtige club waar ik heerlijk kan werken. Het en­thousiasme bij de mensen is groot en de trainingsopkomst is prima.”
De klik is er dus wel, maar de am­bities van Laponder reiken verder dan Alem. „ Ondanks de tomeloze inzet van velen zijn de resultaten van Alem dit seizoen toch mager. We werken hard. Ik heb het sys­teem dit seizoen gewijzigd door met een spits te spelen. Iets min­der aanvallend maar dat moet als je de absolute kwaliteit ontbeert.”
Alem staat ook na gisteren nog op de voorlaatste stek in de vijfde klas­se F. „We zijn vaak iets te lief. Te licht soms. Je hebt in de vijfde klas­se killers nodig en die ontbreken bij ons.” Laponder is ambitieus en kan slecht tegen zijn verlies. „ Al­leen daarom al is het voor mij soms best een lastig jaar.”
Alem behaalde tot nu toe slechts negen punten en Laponder gaat volgend seizoen naar GVV in Ga­meren.
Toch wil hij met opgehe­ven hoofd uit Alem vertrekken. „ Ondanks een slechte fase in de wedstrijd heb ik vandaag genoeg aanknopingspunten gezien.” De eerste twintig minuten speelde Alem prima. De twintig minuten die daarop volgden, nekten de ploeg. Door persoonlijke fouten werden drie tegentreffers geïncas­seerd. „We gaan in de laatste acht duels nog zeker punten pakken.”

Bijna al­le wedstrijden konden gistermid­dag vanwege de vele regenval geen doorgang vinden. Maar het veld van Alem had de aanval van de weergod Pluvius blijkbaar goed doorstaan. „Ik ben heel blij dat we konden voetballen”, aldus Regie Essed, trainer van Berkdijk, „dan kun je tenminste ritme opdoen. Vorige week misten we dat nog bij Elshout, nu zag ik het spel van vóór de winterstop weer bij ons te­rug. Goed combineren, durven te voetballen, de tegenstander de wil opleggen. Dat heeft allemaal met ritme te maken.”
Toch voetballen ondanks het slech­te weer, dat heeft volgens Essed nóg een voordeel. „Wij volgen nog aardig het spoor van het competi­tieschema. Voor veel ploegen geldt dat niet, die moeten met Pasen en het Pinksterweekeinde twee keer aan de bak. En dat kan je dure pun­ten kosten.”
Gistermiddag presenteerde Berk­dijk zich één helft als een echte kampioenskandidaat. Alem werd zoek gespeeld, kon alleen maar ho­pen dat de defensie overeind zou blijven. Dat lukte niet. Na een fraai aangesneden voorzet hoefde Maaikel Bastiaansen de bal slechts te toucheren om de Alemse doel­man te kloppen: 0-1. Negen minu­ten later - in de 29ste minuut ­schoot Couwenberg uit een vrije trap de bal eerst tegen de muur, maar in de rebound vloog de bal over de muur én de doelman te­gen het net: 0-2. Vlak voor de rust was de wedstrijd gespeeld toen Mali Kondakci, die binnen de be­ruchte lijnen was neergelegd, de toegekende strafschop benutte: 0-3. Na de rust vond Berkdijk het wel gezegend en nam het stevig gas terug. In de slotfase mocht Alem nog iets terugdoen: 1-3.

Michael Bastiaanse
Rob Couwenberg
Mali Kondakci
Danny Wuits