04-03-2007 Alem 1 - Rossum 1 1 - 3

Alem 1 - Rossum 1 1-3 (1-1)

Eindelijk drie punten voor Rossum
Overwinning op Alem moet de eerste stap naar de middenmoot zijn
(door Dirk van Hunsel)

Doelpuntenmaker van den Berg (rechts) in duel met de Rossum uitblinker Verhoekx
(Foto © Ad van Hasselt)

Met een brede grijns stapte Rossum-trainer Klaas Bieze in Alem van het veld af. Zijn ploeg won met 1-3 en pakte volgens de trainer „ een overwinning die vertrouwen moet geven om de weg naar de middenmoot in te zetten.” De derby tussen de twee buurdor­pen ontaarde in de eerste helft in een kleine voetbaloorlog. Snoeiharde overtredingen werden door een warrig fluitende scheidsrechter Cees Koen door de vingers gezien. Kleine overtredingen werden bestraft. Daardoor kon geen van bei­de teams een vuist maken. De voorsprong van Rossum viel uit de eerste kans van de wedstrijd. Keeper Bram van de Zanden blun­derde op de rand van het strafschopgebied en Louis Weijers omspeelde de keeper met een bekeken boogballetje.
Jeroen van der Meyden, trainer van Alem, was teleurgesteld in zijn team. „Dat tegendoelpunt is te wijten aan de slechte inzet van de spelers. Vorige week werd er geknokt voor elke meter. Tegen de ploeg die onderaan staat, geloven ze het allemaal wel.”
De enige speler die wel vocht voor de overwinning was de 16-jarige Kevin Broekmeulen. „Het is echt heel erg triest dat de jongste speler hét voorbeeld voor het hele team moet zijn”, vond de trainer.
Na het tegendoelpunt herpakte Alem zich heel even, maar op het moment dat de scheidsrechter een harde tackel in het strafschopgebied door de vingers zag, zakte de thuisploeg weer in. Toch viel de gelijkmaker. Daar gingen wel drie blunders van de Rossumse verdediging aan vooraf. „Dat tegendoelpunt was onze eigen domme schuld”, vond Bieze. „We hadden afgesproken om Alem vanaf de eerste minuut klem te zetten op hun eigen helft. Dat gebeurde niet. Daardoor kregen we een doelpunt tegen.”
In de tweede helft pakte de strategie van Bieze wel goed uit. Daarbij eiste invaller Richard Marijn een belangrijke rol op. De snelle buitenspeler zorgde continu voor gevaar. De tweede en bevrijdende treffer was grotendeels aan hem te danken. Aan de linkerkant van het veld kreeg hij de bal, omspeelde drie verdedigers en hij gaf een prima voorzet. Peter Jan Liebrecht kon eenvoudig scoren.
„Eindelijk kon ik na een aantal blessures en slechte wedstrijden weer iets voor het team betekenen”, vond de spits die in de slotfase met een nieuwe blessure van het veld verdween.
In die fase van de wedstrijd wond Alem-trainer Jeroen van de Meyden zich opnieuw op over het inzicht van de scheidsrechter. In de eerste helft kreeg hij daar een waarschuwing voor. Deze keer stuurde de scheidsrechter de trainer van het veld. „ Onterecht”, vond Van der Meyden.
Na dat incident voerde Rossum de druk verder op en Weijers besliste in de laatste minuut de wedstrijd. Hij tikte een lage vrije trap in het doel.
De dolblije Bieze sprak na afloop hoop uit voor de komende wedstrijden. „Wij horen niet onderaan in de vijfde klasse thuis. Hopelijk kunnen we dat vanaf nu laten zien.”

Louis Weijers
Tony van den Berg
Peter-Jan Liebrecht
Louis Weijers