22-05-2005 Buren - Alem 7 - 2

Verslag 1:
Buren - Alem 7-2 (1-0)

Ontketend Buren overklast Alem

Buren speelt ook volgend seizoen in de vierde klasse. Dat die plek in de nacompetitie pas werd veilig gesteld, deerde niemand gistermiddag. Trainer Rokus Visser nam met een gerust gevoel afscheid.

Buren liet in de tweede helft geen spaan heel van Alem, dat met 7-2 werd overklast. Toen het kort na de hervatting 2-0 werd, zakten de gasten zienderogen weg en speelde Buren een niet voor mogelijk gehouden trefzekere tweede helft. Aanvaller Ado Mehic nam de laatste vier treffers voor zijn rekening.

Het werd dus een feestmiddag op sportpark 't Hulster in Buren. Niet alleen de penningmeester van de thuisclub kwam handen tekort om de kaartjes af te scheuren. De talrijke toeschouwers zagen ook nog negen doelpunten.
Daarmee sloot Buren het eerste jaar in de vierde klasse toch nog positief af, want door deze eclatante zege werd het vierdeklasserschap met een jaar verlengd. Een mooi cadeau voor de scheidende trainer Rokus Visser uit Tiel, die na drie jaar vertrekt.

Vooraf waren de wissels gezet. Buren moest, na de teleurstellende 1-1 remise van afgelopen maandag tegen Leerdam Sport'55, winnen van vijfdeklasser Alem, dat eerder al met 3-0 de Leerdammers had geklopt.
De thuisclub speelde een paar klassen beter dan de vorige week. Er was veel beleving in de ploeg, die er helemaal voor wilde gaan. Maar eerst zat het even niet mee. In de tiende minuut kwam middenvelder Hans van Brenk in botsing met een tegenstander en hij viel geblesseerd uit. Zijn vervanger was Davy Rademakers, die een puike wedstrijd speelde.
Daarna lachte het geluk de thuisclub toe. Nadat Ado Mehic aan de zijkant was neergelegd, bracht André de Wit de vrije trap hoog voor de pot. Bij de tweede paal stond de lange voorstopper Martin van Heteren en die kopte de bal over de weifelende keeper heen onder de lat: 1-0.
Dat was een domper voor Alem, dat met de situatie kennelijk geen raad wist. De ploeg zocht de aanval op, maar echt dwingend was het zelden. In de twintigste minuut moest doelman Sander Scheffel gestrekt naar de hoek om een schuiver onschadelijk te maken.
Buren was veel gevaarlijker en een paar keer leek de 2-0 in aantocht. De verdediging van Alem bleef met geluk overeind. Rademaker werd met moeite in bedwang gehouden na een prima actie en een afstandsschot verdween via het hoofd van een verdediger over de lat.
Buren ontsnapte aan de gelijkmaker na een hoekschop, die door iedereen werd gemist. Van dichtbij produceerde de opgerukte verdediger Van Eeuwijk een rollertje, dat door Van Heteren van de lijn werd gehaald. Net voor de pauze bereikte Thom Kleiss met een pass over de hele breedte de sprintende Martin Verwey, die sneller was dan keeper Hooymans. Zijn boogbal ging net naast het doel.

In de derde minuut na de hervatting werd het 2-0. Aanvoerder Daniël van Dalem legde de bal bij e tweede paal, waar de keeper mistastte. Verwey scoorde eenvoudig. Tien minuten later speelde Mehic de bal breed op Kleiss, die ineens een steekpass gaf op de sprintende Verwey. Die schudde zijn bewaker af en schoot in de lage hoek: 3-0.
De wedstrijd was gelopen. Johan Vos van Alem, die voor de pauze al geel had gekregen voor een onnozele handsbal, kreeg van de goed leidende scheidsrechter Poot uit Oosterhout rood. Toen was het voor de gasten helemaal onbegonnen werk.
Buren kreeg alle ruimte om te counteren. Verwey werd neergelegd en Mehic benutte de penalty. De spits mocht er daarna nog drie intikken. Ferdi Hamilton van Alem tekende voor de 5-1 en 7-2, maar de stand werd er eigenlijk nauwelijks draaglijker door.

Buren vond het allemaal allang prima. Met de nieuwe trainer Nico Agema begint de club strak aan een nieuw avontuur in de vierde klasse.

Verslag 2:
Buren - Alem 7-2 (1-0)

Alem kan niet met spanning omgaan

Alem had bij Buren aan een gelijkspel voldoende om terug te keren naar de vierde klasse. Maar Alem was op het beslissende moment zichzelf niet en blijft vijfdeklasser. „Ik ben nu veertien jaar leider van het eerste elftal. Zodra er spanning op de ploeg komt, redden wij het niet“, legde Tonnie van Lent uit. Buren scoorde in de veertigste minuut 1-0. Direct na rust werd het 2-0 en knakte er iets bij Alem. Ferdi Hamilton scoorde nog tweemaal tegen. Uiteindelijk werd het 7-2 voor Buren.

Martin van Heteren

Martin Verweij

Martin Verweij

Ferdi Hamilton