25-01-1981 Alem 1 - Jan van Arckel 1 0 - 1

Alem 1 - Jan van Arckel 1    0-1    (0-0)

Twee gelijkopgaande ploegen toonden volop inzet maar het gelukte geen van beiden om voor rust een voorsprong te forceren.
Na de rust kon Jan van Arckel een klein overwicht opbouwen, maar het duurde toch tot tien minuten voor tijd voordat Tonnie Pootjes een penalty benutte.

Een spannende wedstrijd werd zondag gespeeld tussen Alem en Jan van Arckel. Beide ploegen hadden enkele invallers, waardoor de elftallen eerst nog wat moesten wennen. Ook de na lange winterstop viel het niet mee weer in het ritme te komen. Zo te merken zat Alem het eerst weer in het goede tempo en kreeg ook al vrij snel kansen. Maar, deze werden niet in doelpunten omgezet. Zulke situaties deden zich overigens ook voor bij het doel van Alem.
Het was een gelijkopgaande strijd, waarbij het publiek volop aan haar trekken kwam en de kou vergat. Het zag er naar uit dat deze wedstrijd in een gelijkspel zou eindigen en dat hadden beide ploegen ook wel verdiend voor het vele en goede werk dat door hen werd verzet, maar het noodlot sloeg toe voor Alem, toen is de laatste minuut de goed leidende scheidsrechter aan Jan van Arckel een strafschop toekende.
Het was toen voor Pootjes niet moeilijk zijn ploeg aan een voorsprong te helpen. Het werd 0-1 en daardoor waren de punten voor Ammerzoden.

De trainer van Jan van Arckel gaf de laatste aanwijzingen

Strafschop
In Alem de strijd tussen de twee werkelijke belagers van TGG, Alem en Jan van Arckel. Beide ploegen moesten de volle winst binnenhalen om nog een kans te kunnen maken, terwijl de verliezende ploeg de titel voor een jaar in de koelkast kan zetten.
Er was ook bij deze echte topper maar weinig publiek en dat was teleurstellend voor beide ploegen, die hun uiterste best hebben gedaan er het beste van te maken. Daar is men niet helemaal in geslaagd hetgeen niet verwonderlijk is. Er stond een harde wind in Alem, terwijl de belangen aan de andere kant een dermate rol speelden dat van werkelijk goed voetbal geen sprake zou kunnen zijn.
Het was dan ook meer een wedstrijd tussen twee hardwerkende ploegen, die inzet hoger in het vaandel hadden staan dan technisch spel. De spanning die deze wedstrijd kenmerkte vergoedde echter veel en negentig minuten lang bleef hethet aankijken waard.

Het was een sportief duel, waarin geen enkele speler naar onoorbare middelen moest grijpen om zijn directe tegenstander aan banden te leggen. Een wedstrijd ook van verdedigen. De aanvallers kregen geen enkele kans om werkelijk eens gevaarlijk door te gaan, al probeerde Alem het nog het beste. Steeds was het een verdediger van Jan van Arckel die kon ingrijpen.

Het leek op een doelpuntloos gelijkspel uit te gaan draaien, maar vlak voor tijd kwam er onverwacht een beslissing. Een speler van Jan van Arckel was doorgebroken en kon nog enkel worden gestopt door hem onderuit te halen. Terecht gaf de scheidsrechter een strafschop en deze kans liet Jan van Arckel zich niet ontnemen om er 0-1 van te maken.
Toen was voor Alem de tijd tekort om nog iets terug te kunnen doen en was het een overgelukkig Jan van Arckel dat met twee punten van het veld kon. Niet verdiend, maar wel kostbaar.

Tonnie Pootjes

Bron: (Plakboeken) Mien van Boxtel