Slechte competitiestart reken ik mezelf aan

Schot voor de boeg
Vrijdag 8 Maart 2002

Door Henk van den Bosch

De hoofdmacht van zondagvoetbalvereniging Alem vertoeft al de gehele competitie in de kelder van de vierde klasse D. Bij eventuele winst, zondag in het inhaalduel tegen GVV (Geldermalsen), stijgt Alem echter voor de eerste keer deze competitie naar een positie boven de degradatiestreep.
Bert van Kessel (38), speler van Alem blikt vooruit op het duel

Alem-voetballer Bert van Kessel is vooral uit op revanche op zichzelf
Foto: Ad van Hasselt

"Ik kijk met gemengde gevoelens terug op de uitwedstrijd tegen GVV. Nog voor rust moest ik toen met een dubieuze rode kaart vertrekken. Hierna kreeg de ploeg het moeilijk maar kon toch nog, na vijf wedstrijden met lege handen te zijn gebleven, het eerste punt binnenhalen: 1-1", zegt Bert van Kessel van voetbalvereniging Alem. "Gezien het vertoonde spel op het moment dat we nog compleet waren, had er meer ingezeten. Zondag gaan we zonder meer voor de winst. Aan een gelijkspel hebben we niets. In de strijd tegen degradatie telt voor ons alleen maar 'de volle winst'. Aan verliezen denk ik al helemaal niet

Van Kessel zegt persoonlijk nog nooit zo'n slechte competitiestart te hebben meegemaakt. "Ik zat ook, door diverse omstandigheden, niet lekker in mijn vel. Ik had het druk, druk en nog eens druk.
Achteraf gezien heb ik teveel hooi op mijn vork genomen. Ik liep gewoon veel te gespannen rond op het veld. Ik had daardoor na enkele duels meer kaarten te pakken dan normaal gesproken over het gehele seizoen. En als je dan met een rode kaart moet vertrekken, dupeer je hierdoor natuurlijk je eigen ploeg."

Bezinning
Na een periode van bezinning heeft Van Kessel vanaf januari zijn voetbalactiviteiten weer opgepakt. "De rest van het seizoen wil ik revanche nemen op mezelf. Ik heb het boetekleed aangetrokken. De slechte competitiestart van Alem heb ik mezelf ook terdege aangerekend. Bij Alem ben ik als voetballer begonnen en dit seizoen teruggekeerd, met de instelling om nog een keer te laten zien wat ik als 'oude rot' nog in mijn mart heb. Ik had me mijn terugkeer totaal anders voorgesteld. Ik heb mijn ploeggenoten, begeleiding en supporters in de kou laten staan. Dat wil ik in de resterende wedstrijden rechtzetten."

Van Kessel vervolgt: "Daarnaast is Alem in het verloop van de competitie steeds beter gaan presteren. Overigens heeft de ploeg in het eerste deel van de competitie niet slecht gespeeld, alleen zat alles toen tegen. Niet alleen met betrekking tot schorsingen en blessures, maar de ballen vielen er toen ook net niet in."

Zelfvertrouwen
In de eerste tien wedstrijden behaalde Alem slechts twee punten. De laatste vijf wedstrijden ging het echter voorspoedig en leverden drie overwinningen, een gelijkspel en een nederlaag op. In totaal dus tien punten. "Vooral de zege op het sterke Ophemert was natuurlijk een geweldige opsteker. Het zelfvertrouwen in de groep is weer helemaal terug."

Van Kessel is er voor zichzelf nog niet uit of hij er volgend seizoen nog een jaartje bij Alem aan zal plakken. "Eerst moeten we er voor zorgen dat Alem in de vierde klasse blijft. Dan kan ik met een gerust hart stoppen, alhoewel ik het spelletje moeilijk kan missen. Ik ben daarnaast echter in het bezit van het diploma trainer-coach deel twee, dus ik kan eventueel ook nog als trainer aan de slag."

Kijk hier naar meer reizen in de tijd