Vijf mooie jaren gehad bij Alem

Door Sebastiaan Quekel

Van hoofdcoach naar assis­tent- trainer: de eerste gro­te verrassing van het ama­teurvoetbal in de Bommeler­waard komt op naam van Patrick Theuwis (48). De oefenmeester verruilt hekkensluiter Alem voor derdeklasser DSC.

Theuwis wordt volgend seizoen de assistent van hoofdtrainer John Laponder. „Terug naar mijn oude club en lekker dicht in de buurt”, vertelt de Kerkdrielenaar dolbij. „Ik kom al iedere week op het sportpark om naar mijn zoon te kijken. Die voetbalt er in de jeugd.”
Spelers vechten voor iedere bal en gaan voor elkaar door het vuur. Dat is erg bijzonder

Patrick Theuwis verruilt Alem voor derdeklasser DSC
Aanvankelijk wilde Theuwis er een jaartje tussenuit, zodat hij zich volledig op het werk en op zijn gezin kon storten. Maar toen DSC belde met de mededeling dat ze hem opnieuw ‘heel graag wilde hebben’, begon het toch weer te kriebelen. „Het bestuur van DSC en ik hebben in het ver­leden met elkaar gesproken over een mogelijke samenwerking.

Destijds gaf ik mijn jawoord aan Alem. Nu viel de puzzel dan ein­delijk in elkaar”, aldus Theuwis, die zelf ooit in de selectie van de derdeklasser speelde. Hij kijkt met veel plezier en vol vertrou­wen uit naar zijn toekomstige rol als adviseur. „Ik zal altijd vertel­len hoe ik over dingen denk. Ik blijf tenslotte een voetbaltrainer in hart en nieren. Maar ik weet ook wel dat ik me aan mijn rol zal moeten aanpassen. Gelukkig maak ik daar nooit een probleem van. Ik zal John helpen waar mo­gelijk.”

Als assistent-trainer gaat Theu­wis zich in elk geval niet inhou­den. „Ik wil iedere week winnen en op een zo hoog mogelijk ni­veau eindigen met DSC. Aan mij de taak om ook de zaken buiten het elftal goed te coördi­neren.”

Theuwis, die altijd minimaal twee jaar bij een club wil blij­ven, gaat de sfeer en de positie­ve instelling in Alem ‘ontzet­tend missen’. Twee jaar gele­den verraste hij iedereen door met Alem promotie af te dwin­gen naar de vierde klasse. „Een hoogtepunt in de laatste vijf jaar”, vertelt Theuwis.

Dit seizoen heeft Alem slechts twee punten bij elkaar weten te sprokkelen. De manschap­pen van Theuwis moeten de komende weken volop aan de bak om ook volgend jaar vier­deklasser te blijven. „We heb­ben helaas een te kleine selec­tie met een behoorlijke zieken­boeg. Maar het laatste wat Alem zal doen, is opgeven.”
Van die mentaliteit heeft Theu­wis naar eigen zeggen het meeste genoten. „Spelers vech­ten voor iedere bal en gaan voor elkaar door het vuur. Dat is erg bijzonder om te zien.”
Degradatie lijkt echter onver­mijdelijk voor Alem. „Ja, het wordt lastig. Ik ben geen tove­naar. Aan beloftes ga ik me niet wagen. Het waren hoe dan ook vijf mooie jaren bij Alem. Af­scheid nemen met lijfsbehoud zou de kers op de taart zijn.”

Bij DSC volgt Theuwis Marien van Tussenbroek op, die hoofd­trainer wordt van vijfdeklasser Heerewaarden.

Piet Saaman uit Woudrichem is onlangs benoemd tot de nieuwe hoofdtrainer van Alem. Saaman speelde profvoet­bal bij NAC, FC Dordrecht en het Belgische Beveren. Daar­naast kwam hij uit voor Woud­richem, Sleeuwijk en SVW.