Lars Steenbekkers op de COVID-afdeling

Lars Steenbekkers helpt op de COVID-afdeling van het JBZ DenBosch en maakt duidelijk dat voetbal toch eigenlijk wel heel onbelangrijk is. "De jongste was nog geen 30 jaar."

Als er íemand is die weet dat voetbal op dit moment toch eigenlijk wel een heel erg onbelangrijk deel van het leven is, dan moet het Lars Steenbekkers wel zijn. De 22-jarige centrale middenvelder van v.v. Alem ziet op de corona-afdeling van het Jeroen Bosch Ziekenhuis mensen dagelijks strijden om leven en dood. “Het is op dit moment de enige plek waar ik een sportshirt aan heb. Om het wat minder zwaar en warm te maken in dat isolatiepak. Er kan veel veranderen in een paar maanden tijd.”

Steenbekkers is, net als zijn tweelingbroer Mats en hun oudere broer Luuk, een voetballer in hart en nieren. Al op zeer jonge leeftijd maakten ze alle drie, in navolging van hun vader én opa, hun debuut in het eerste elftal. In het dagelijks leven is Lars echter ook masterstudent geneeskunde aan het Erasmus MC. “Niet alleen het voetbal, maar ook mijn studie heeft een tijd stilgelegen. Om die tijd toch zo productief mogelijk in te vullen, werk ik al bijna 20 weken in het ziekenhuis van Den Bosch”, zo vertelt hij. “Op de verpleegafdeling C6 Zuid, wat bijna volledig is omgetoverd tot een COVID-afdeling.”

Steenbekkers ondersteunt er met name de verpleging, legt hij uit: “Ik help bij patiëntenzorg, het aanvullen van de voorraden en het netjes houden van de afdeling. Heel dankbaar dat ik op deze manier een steentje kan bijdragen. Het is een speciale en leerzame, maar ook zware periode. Naast de mooie dingen maak je ook veel heftige momenten mee. Het toppunt was de kerstperiode. Toen naderde ‘code zwart’ en overleden er in twee weken tijd 20 patiënten. De jongste was nog geen 30 jaar, dat gaat je gewoon niet in je koude kleren zitten. Gelukkig is het nu rustiger en daarbij staat er een geweldig team, dag in dag uit. Wat een toppers zijn dat zeg.”

Teamprestatie
Morgen helpt Steenbekkers voor het laatst in het JBZ. “Ik kan mijn studie weer oppakken”, is de logische verklaring. “Hopelijk geldt dat ook snel voor het voetballen. En kunnen we na de lockdown ook met Alem zo’n teamprestatie neerzetten. Met 7 punten uit 4 wedstrijden tegen onder andere FC Engelen, Zwaluw VFC en ODC waren we al goed op weg.”

Uitgerekend in het jubileumjaar – Alem bestaat dit seizoen 90 jaar – speelt de club voor eerst sinds bijna 30 jaar weer in de 3e klasse. ‘Onze’ 3e klasse C dus. “Heel jammer dat we nu met z’n allen thuis zitten”, vindt Steenbekkers. “Ondanks dat het maar een bijzaak is, mist iedereen het heel erg. Lekker het veld op gaan met je maten, strijden om de punten, oneindig discussiëren over de wedstrijd, avondjes doorzakken in de kantine en ga zo maar door. Het klinkt nu nog als toekomstmuziek, maar betere tijden komen er zeker aan.”