VV Alem is uitgerekend in jubileumjaar terug in de derde klasse

Voor het eerst in 27 jaar speelt VV Alem weer in de derde klasse. Een promotiefeestje zat er voor de oranje-witten niet in en de viering van het 90-jarig clubjubileum is door de coronamaatregelen uitgesteld. Voor voorzitter Tonny van Lent (60) is het glas echter halfvol. Hij ziet dat het goed gaat met de oudste club van de Bommelerwaard.

Op 2 september 1930 werd er in Alem een voetbalclub opgericht. C. Steenbekkers offerde een stuk weiland op voor de aanleg van een voetbalveld en telefoonpalen werden in de houtzagerij van Joh. Kollenburg vakkundig verzaagd tot doelpalen: VV Alem was geboren. Het weiland voldeed echter niet aan de eisen van de KNVB en dus verhuisde de vereniging al snel naar een stuk grond tegenover Café van Ingen. Daar hadden de spelers de ‘luxe’ dat ze zich konden omkleden in een stal onder de kroeg. In 1958 verhuisde de club naar een terrein langs de dijk aan de Jan Klingenweg, waar de oranje-witten 90 jaar na oprichting nog altijd voetballen.

Jubileumweek
Het draaiboek voor alle festiviteiten om dit heugelijke feit te vieren, lag al klaar. Maar door de coronamaatregelen werd de jubileumweek met één jaar uitgesteld naar september 2021. “We hadden een gave voetbalwedstrijd gepland en wilden een feesttent op ons terrein plaatsen met daarin activiteiten voor jong en oud”, zegt voorzitter Tonny van Lent. “Maar nu staan onze plannen in de koelkast. We hopen dat we volgend jaar ons jubileum alsnog kunnen vieren. We zijn de oudste club in de hele Bommelerwaard en dat terwijl Alem slechts 650 inwoners telt. Dat is bijzonder en onze leden verdienen een mooi feest.”

Promotie
Dat geldt overigens ook voor de mannen van hoofdtrainer Ben Hoek. Ondanks de voortijdige beëindiging van het seizoen 2019/2020 promoveerde VV Alem 1 naar de derde klasse, maar het feest viel wel in het water. De club eindigde het seizoen als nummer twee in de vierde klasse E, maar een verzoek van de club voor promotie werd door de KNVB gehonoreerd. “Daar was iedereen blij om en de jongens hebben dit verdiend”, aldus Van Lent. “We hadden minder duels gespeeld dan koploper RKTVC, de minste verliespunten én het beste doelsaldo. Er kwamen plekken vrij in de derde klasse en daarom zijn wij samen met RKTVC doorgeschoven.”

Bloeiende toekomst
VV Alem speelde in het seizoen 1993/1993 voor het laatst in de derde klasse en de start van het nieuwe seizoen was hoopgevend. Trainer Ben Hoek beschikt over een brede selectie en Van Lent denkt daarom dat het vlaggenschip niet kopje onder gaat in de sterke derde klasse, waarin het onder meer buurman en rivaal DSC treft. “We hebben een elftal vol eigen jongens dat goed genoeg is voor dit niveau.” Van Lent, zelf al 52 jaar lid van de club, ziet dat het goed gaat met VV Alem. “We hebben maar liefst vijf seniorenteams, veel vrijwilligers en de fusering van onze jeugdteams met Heerewaarden en RKVSC bleek een goed besluit. Ik geloof in een bloeiende toekomst voor VV Alem.”